Afbraak sociale huursector

Het kabinet van VVD en PvdA heeft alles in gereedheid gebracht om de sociale huisvesting de nek om te draaien. De SP wil de gevolgen van het kabinetsbeleid in kaart brengen in een publicatie ‘De huurder aan het woord’. Wat betekenen de radicale huurverhogingen voor uw portemonnee? Wij vragen u daarom om mee te doen met onze

landelijk SP enquête >>

verdere Groei wachtlijsten in Velsen

De wachtlijsten voor een betaalbare huurwoning zijn nog nooit zo hoog geweest en zullen van wege de huidige bouwstagnatie nog blijven toenemen.

(wachtlijst nu: portiekwoning 3 jaar, eensgezinswoning 7 tot 10 jaar). Dus géén sloop meer, maar renovatie van de bestaande sociale huurwoningen.
Vooral in IJmuiden vinden veel herstructuringsprojecten plaats, waarbij sociale huurwoningen worden gesloopt om plaats te maken voor dure woningen. Corporaties moeten terughoudend zijn met de verkoop van huurwoningen.

(Onze telling van wachtjaren voor woningclusters 2012)

5 mei 2015

Corporaties matigen de huurverhoging

Via het Comité Huuractie IJmond hebben ca. 80 huurders uit de IJmond met succes bezwaar aangetekend tegen een huurverhoging boven de inflatie. De woningcorporaties in de IJmond, Heemskerk, Beverwijk en Velsen verhogen de huren voor mensen met een inkomen tot 34.911 met niet meer dan de inflatie: 1%. Een dezer dagen ontvangen zij daarover bericht. Daarmee worden de stijging van de woonlasten voor de grootste groep huurders beperkt – met die aantekening dat de verhogingen van de voorgaande jaren natuurlijk wel blijvend een grote hap van hun budget opslokt. Huurders met een inkomen boven de sociale huurgrens betalen wel 2,5 of 3,5% meer huur.

5 mei 2015

Informatieavonden over huuractie voor betaalbaar wonen en Nieuwe Woonwet

Het Comité Huuractie IJmond organiseert op dinsdag 12 mei een informatieavond over de huuractie en de Nieuwe Woonwet in Buurtcentrum De Spil in IJmuiden. Een zelfde bijeenkomst vindt op woensdag 13 mei plaats in buurthuis Wijk aan Duin in Beverwijk.

12 maart 2014

Voorstel tot het behoud van de sociale huursector aan Velsense corporaties, politieke partijen en huurdersorganisaties

De vraag naar betaalbare huurwoningen is de afgelopen jaren sterk gestegen en de toegang tot de koopmarkt is voor starters steeds lastiger geworden. De komende jaren is er een actief volkshuisvestingsbeleid nodig waarbij uitgegaan wordt van de woonbehoefte van de Velsense bevolking. Een kwalitatief goede huur- of koopwoning hoort voor iedereen bereikbaar en betaalbaar te zijn.

31 januari 2014

Belastingplan Wonen wordt desastreus

Belastingplan Van Dijkhuizen leidt tot verslechtering woningmarkt. De huren gaan omhoog en de huursector wordt willens en wetens afgebroken. Dat zijn de gevolgen van het belastingplan van de commissie Van Dijkhuizen. Volgens het CPB leiden de plannen zelfs tot een welvaartsverlies van 3 miljard euro.

2 oktober 2013

SP-Tweede Kamerlid Paulus Jansen spreekt in IJmuiden over sociale huur

Velsen - In een goed gevulde zaal van Zalencentrum Velserduin sprak maandag 30 september Paulus Jansen, Tweede Kamerlid voor de SP en woordvoerder wonen over de nijpende situatie in de sociale huursector. De avond werd georganiseerd door de SP afdeling Velsen. De partij constateert geregeld problemen in de sociale huursector door stijgende huur, lange wachtlijsten en verkoop van populaire woningen. De SP is van mening dat hierdoor sociale huurwoningen voor veel mensen onbereikbaar worden.

18 juni 2013

SP-actie - 'Maak bezwaar tegen hoge huurverhoging'

Inloop spreekuur op maandag 24 juni 19 - 20 uur in buurtcentrum de Dwarsligger.