SP-Tweede Kamerlid Paulus Jansen spreekt in IJmuiden over sociale huur

2 oktober 2013

SP-Tweede Kamerlid Paulus Jansen spreekt in IJmuiden over sociale huur

Velsen - In een goed gevulde zaal van Zalencentrum Velserduin sprak maandag 30 september Paulus Jansen, Tweede Kamerlid voor de SP en woordvoerder wonen over de nijpende situatie in de sociale huursector. De avond werd georganiseerd door de SP afdeling Velsen. De partij constateert geregeld problemen in de sociale huursector door stijgende huur, lange wachtlijsten en verkoop van populaire woningen. De SP is van mening dat hierdoor sociale huurwoningen voor veel mensen onbereikbaar worden.

Paulus Jansen Paulus Jansen aan het woord in Velserduin - foto: Djinny Schoemaker

Reden voor de SP in Velsen om Paulus Jansen uit te nodigen. De avond werd geopend met een presentatie van SP'er Joop Luster, waarbij hij met veel cijferwerk op een duidelijke manier uitleg gaf over de problemen in de sector. Daarna was het woord aan Paulus Jansen die het publiek vertelde over de standpunten van de SP. De markt-conforme huur, d.w.z. huur gekoppeld aan de WOZ-waarde van woningen, kan zeer ongunstig uitpakken voor veel huurders. Vooral in zogenaamde schaarstegebieden kan de huur daardoor onbetaalbaar worden.

Ook ging Jansen in op de vele lege plekken die vooral in IJmuiden ontstaan. Zo kan de gemeente zelf gaan bouwen. Tevens moeten de huurders weer meer zeggenschap krijgen binnen de corporaties. Paulus Jansen deed hierbij een oproep aan de huurders om zich te mobiliseren en in actie te komen. De SP in Velsen zal deze handschoen oppakken en het voortouw hierin nemen.