Zebrapaden op de Planetenweg blijven

30 maart 2013

Zebrapaden op de Planetenweg blijven

Ouderen, gehandicapten en kinderen grote winnaar bij veilig oversteken over de Planetenweg!
Deze week maakte het gemeentebestuur van Velsen bekend dat op één na àlle zebrapaden over de Planetenweg in IJmuiden behouden blijven. Na twee jaar van niet aflatende inzet van het wijkplatform Zee- en Duinwijk - ondersteund door de SP - is er voor de altijd strijdbare wijkplatform- voorzitter Ina de Vos eindelijk loon naar werken. Ze is dan ook door het dolle heen!Zebrapaden

Al in 2011 kreeg het wijkplatform lucht van de gemeentelijke plannen om de Planetenweg opnieuw in te richten. Maar in afwijking tot de tijd waarin de gemeente de wijkplatforms serieus nam en daar in samenspraak met betrokken bewoners de plannen besprak - nog voordat die de formele inspraak in gingen - werd het wijkplatform nu geheel in het ongewisse gelaten. Zij moesten, net als andere burgers, maar wachten op de formele inspraak avond die in mei 2012 werd gehouden.

Slechts twee leden van het wijkplatform konden, na lang aandringen, vluchtig de bouwtekeningen bekijken. De schrik sloeg hen om het hart toen zij zagen dat er helemaal geen zebrapaden waren ingetekend. En toen het duidelijk werd dat het hier niet om een vergissing ging, maar een welbewust plan, keerden zij ontgoocheld huiswaarts.

Thuis en onder elkaar in het wijkplatform werd die ontgoocheling omgezet in boosheid en een actieplan om de gemeente op andere gedachten te brengen. Het kon en mocht niet gebeuren dat de ouderen, gehandicapten en kinderen in IJmuiden vogelvrij worden verklaard bij het oversteken van de vaak drukke Planetenweg. Snel werden scholen benaderd en geïnformeerd, de gehandicapten, de ouderenbonden en partijen uit de gemeenteraad van Velsen.

De bewoners en hun organisaties sloegen de handen ineen en stuurden een gepeperde reactie naar de gemeenteraad, nadat ook na de inspraakbijeenkomst in mei 2012 het gemeentebestuur niet van haar dwaalwegen leek te willen wijken. Omwonenden van de Planetenweg reageerden boos en onthutst: 'Ga het zelf mijn kinderen maar uitleggen, dat ze in het vervolg niet meer bij het zebrapad kunnen oversteken'. Alleen bij de Saturnusstraat en de Eenhoornstraat kwam de wethouder de bezorgde bewoners tegemoet. Die stap werd mede ingegeven door het advies van de verkeersdienst van de politie. Die zag geen grond voor het verwijderen van de zebrapaden en al helemaal niet op deze twee drukke oversteekplaatsen.

Uit de lokale politiek reageerde alleen de SP op de noodsignalen vanuit het wijkplatform en de bewoners. Getooid met maskers van een zebra en een ezel werden honderden omwonenden geïnformeerd over de gemeentelijke plannen. Posters met de leuze 'Ezels moeten met hun poten van de zebra's afblijven', hadden gretig aftrek. Maanden achtereen hingen de posters bij de portiekflats langs de Planetenweg, deur aan deur en op de lantaarnpalen bij de zebrapaden

Frits VrijhofIn de gemeenteraad van Velsen, die tot voor kort geheel en al buiten de discussie en besluitvorming was gelaten - ondanks het feit dat de werkzaamheden aan de Planetenweg al waren begonnen - nam het SP-raadslid Vrijhof het initiatief tot een motie om het veilig oversteken over de Planetenweg te bevorderen. Al snel bleek dat voorstel op een raadsmeerderheid te kunnen rekenen. Wethouder Vennik zegde de raad toe om nog een keer met de belangengroepen te zullen praten. Daarop werd de motie voor zes weken aangehouden.

In het contact met het wijkplatform, de scholen , ouderenbonden en de gehandicapten volstond de wethouder met een zoveelste herhaling van zijn standpunt van de 'schijnveiligheid'. Daarop verspreidden de genoemde organisaties en de SP een oproep om een bezwaarschrift naar de gemeente te sturen om het verkeersbesluit tot opheffen van de zebrapaden ongedaan te maken.

Die oproep bleek niet aan dovemansoren te zijn gericht. Tallozen stuurden een eigen brief en honderden ondertekenden de standaard brief van het wijkplatform bij de Visstek, de Dekamarkt de apotheek en op kraampjes van de SP-activisten op het Zeewijkplein en bij het winkelcentrum halverwege de Planetenweg. Een grote stapel bezwaarschriften werd vervolgens demonstratief bij het gemeentehuis overhandigd. Met foto's en uitgebreide verslagen in de IJmuider Courant, de Jutter en op de website van RTV N-H. Tevens was er een radio- interview met Ina de Vos.

Door al die druk is het gemeentebestuur eindelijk door de knieën gegaan en heeft wethouder Vennik eieren voor zijn geld gekozen. Aanleiding genoeg voor een feestje bij het wijkplatform en alle andere betrokkenen. Reden voor de gemeenteraad misschien om zich nog eens te beraden over de rol van de wijkplatforms in de besluitvorming van projecten die raken aan de behoeften en belangen van bewoners. De ronduit knullige en arrogante opstelling van de gemeente en de wethouder voorop heeft de gemeente en de gemeenschap veel schade berokkend. Naast de onrust en de kosten die ermee gepaard gaan is er weer de ervaring van velen dat het gemeentebestuur niet naast maar tegenover de eigen bevolking staat. Een assertief en een vasthoudend wijkplatform en organisaties heeft de gemeentelijke dwaling, samen met de wakkere jongens en meiden van de SP, op het allerlaatste moment weten te keren. Ouderen, gehandicapten en kinderen zijn de grote winnaar, want ook een HOV-bus zal aan het langzame verkeer bij een zebrapad voorrang moeten verlenen!

Wijkplatform Zee- en Duinwijk: "teken bezwaar aan tegen verdwijnen zebrapaden Planetenweg" SP Velsen - wethouder Vennik krijgt nog zes weken om oplossing te vinden voor de zebrapaden op de Planetenweg in IJmuiden