SP Velsen: Wethouder Vennik krijgt nog zes weken om oplossing te vinden voor de zebrapaden op de Planetenweg in IJmuiden!

9 februari 2013

Velsen ● Het college van B&W van Velsen heeft besloten dat na de herinrichting van de Planetenweg in IJmuiden, die 11 februari van start gaat, er nog twee zebrapaden overblijven. De SP in Velsen is het met deze beslissing oneens, net als het Wijkplatform Zee- en Duinwijk, het Gehandicapten Beraad, de Samenwerkende Ouderenbonden, Basisscholen en veel bewoners. In de raadsvergadering van 7 februari jl. diende de SP een motie in om de huidige zebrapaden op de Planetenweg in stand te houden. Deze motie werd mede-ingediend door Velsen Lokaal, LGV en D’66 Velsen!

Zebrapaden

Een jaar geleden kreeg Wijkplatform Zee- en Duinwijk te horen dat alle zebrapaden op de Planetenweg na de herinrichting geschrapt zouden worden wat leidde tot veel protesten onder bewoners. Pas op 31 januari jl. werd het besluit gemeld in Weekblad De Jutter dat van de vijf zebrapaden op de Planetenweg er drie zullen verdwijnen en kregen mensen zes weken de tijd om bezwaar in te dienen!

Frits VrijhofFrits Vrijhof, raadslid voor de SP in velsen: “de wethouder komt steeds weer met dezelfde reactie: schijnveiligheid, de weg wordt smaller, waardoor auto’s minder hard gaan rijden en de Planetenweg is geen drukke weg. Rapporten van Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) wijzen echter nergens in die richting, die zeggen juist dat zebrapaden, mits op de juiste wijze aangebracht de veiligheid voor voetgangers verhogen.” Vrijhof vervolgt: “in Zee- en Duinwijk wonen veel ouderen die zonder zebrapaden niet veilig kunnen oversteken naar bijvoorbeeld het Buurthuis en de winkels. Ook heeft de wijk diverse scholen en sportaccommodaties." Met een meerderheid van de raad in zijn nek (ChristenUnie en Beryl Dreijer hadden toegezegd de motie te zullen steunen) moest de wethouder tijdens de raadsvergadering wel toezeggen om met de belangengroeperingen in gesprek te gaan. De indieners vroegen vervolgens een schorsing aan van de vergadering, waarna Frits Vrijhof namens de indieners kon melden dat de motie wordt aangehouden en over zes weken opnieuw zal worden ingediend. In de tussentijd krijgt de wethouder de tijd om ditmaal serieus met de belanghebbenden in gesprek te gaan en tot een voor alle partijen bevredigende oplossing te komen!

Deze zes weken zal door de SP benut worden om actie te voeren en zoveel mogelijk mensen proberen te bewegen bezwaar aan te tekenen!