SP verwelkomt minister Blok in Heemskerk

3 maart 2015

SP verwelkomt minister Blok in Heemskerk

Foto: SP / Huur te Duur

Maandag 2 maart j.l. verzorgden leden van de SP een ‘warm onthaal’ voor VVD-minister Stef Blok van Wonen en Gedeputeerde Elisabeth Post op het Gildenplein in Heemskerk.

Foto: Freek Weber / www.velsen.sp.nl

Deze VVD-prominenten hadden die avond in het restaurant de Citadel op het Gildenplein een onderonsje (politiek café) met hun achterban. Leden van de SP afdelingen Velsen, Castricum, Haarlem en Zaanstreek ageerden met een ludieke protestactie tegen de afbraak van de sociale volkshuisvesting door minister Blok en het kabinet Rutte. Met spandoeken, een megafoon, trommels, kartonnen Blok-woningen en met informatie voor het publiek vroeg de SP aandacht voor het behoud en de versterking van de sociale volkshuisvesting.

Foto: Freek Weber / www.velsen.sp.nl

Aan minister Blok werd door de Velsense SP'er Jan Müter een manifest overhandigd en gingen een aantal SP'ers met de minister in discussie. Blok ging vooral in op de 'scheefwoners' en dat deze groep door de huurverhogingen wel gedwongen worden om te verhuizen. De SP vindt het 'scheefwonen' een veel minder groot probleem en ziet er het voordeel in dat daardoor buurten veel gevarieerder zijn qua samenstelling. Blok ging geheel voorbij aan het feit dat er voor de huurders met de laagste inkomens er nog nauwelijks betaalbare huurwoningen beschikbaar zijn. Voor nieuwe huurders beginnen de huren met € 500,- of meer.

Foto: Gerko Buist / www.velsen.sp.nl

Door het beleid van Blok wordt het huren voor velen onbetaalbaar. In de afgelopen twee jaar was de huurverhoging jaarlijks 4 tot 6.5%. Wanneer we daar ook nog eens de huurverhoging bij wisseling van huurders bij betrekken, dan is sprake van een ware huurexplosie. De keerzijde daarvan is een toenemende bittere armoede onder huurders.

Van de honderden euro’s die men jaarlijks meer kwijt is aan huur, verdwijnt een groot deel naar de schatkist. Dat komt omdat de regering de verhuurdersheffing heeft ingevoerd, een belastingmaatregel voor verhuurders van sociale huurwoningen. Deze heffing wordt volledig verhaald op de huurders. Die dit direct in de toch al lege portemonnee voelen.

De SP ziet de woningnood opnieuw ontstaan en ook dat het gat steeds groter wordt tussen de gerechtvaardigde vraag naar een passende betaalbare huurwoning en het beschikbare aanbod, met als gevolg: steeds langere wachtlijsten voor zowel jong als oud.

Maak bezwaar tegen de huurverhoging van 2015. Ga hiervoor naar het bezwaarformulier!