SP Velsen luidt alarmbel om behoud Spoedeisende Eerste Hulp in RKZ

20 februari 2014

SP Velsen luidt alarmbel om behoud Spoedeisende Eerste Hulp in RKZ

Uit een bericht van Zorgvisie van 20 februari wordt duidelijk dat de zorgverzekeraars in Nederland hun greep op de ziekenzorg andermaal versterken en hun winstmotief vertalen in een verdere verschraling van het aanbod.

Op korte termijn zijn die zorgverzekeraars van plan om het aantal centra voor hartproblemen en het aantal Spoedeisende Eerste Hulp (SEH) posten drastisch te beperken. In Noord-Holland, boven het Noordzeekanaal, is in hun plannen nog slechts plaats voor een SEH in Alkmaar, Zaandam en Hoorn. Vijf eerste hulpposten zullen moeten sluiten, waaronder die van het RKZ in Beverwijk. Deze hulppost zal dan alleen tijdens kantooruren beschikbaar zijn.

De SP roept op tot actie om deze aanval op de basale zorgvoorziening een halt toe te roepen. De SP heeft zich al eerder, samen met bewoners uit Velsen, sterk gemaakt voor het behoud van het RKZ dicht bij Velsen. Ruim 15.700 handtekeningen hebben ertoe bijgedragen dat het RKZ niet is verhuisd naar het Tolhek tussen Heemskerk en Uitgeest. Juist bij hartfalen en andere acute problemen en ongelukken telt elke minuut. Daarom is een groot aantal centra voor eerste hulp van levensbelang. De SP-Tweede Kamerfractie in Den Haag gaat vragen stellen aan de minister voor volksgezondheid.