SP start Comité RKZ

SP start Comité RKZ

SP start Comité voor
Rode Kruis Ziekenhuis - Beverwijk

De SP-afdeling Velsen heeft een 'Comité van Waakzaamheid RKZ' opgericht. Dit in reactie op de opmerkelijke ontwikkelingen, die vraagtekens oproepen over het autonome voortbestaan van dit voor de IJmond zo belangrijke ziekenhuis.

Volgens een bericht in het NRC van dinsdag 14 mei j.l. verkeert het Rode Kruis Ziekenhuis in Beverwijk (RKZ) in grote financiële problemen. Een faillissement was niet uitgesloten.

Het ziekenhuis heeft voor ca. 25 miljoen in nieuwbouw-projecten gestoken. Dit betrof oneigenlijk gebruikte voorschotten van zorgverzekeraar Achmea, feitelijk bedoeld voor behandelingen, die nu niet meer terug kunnen worden betaald.

De SP in Velsen vindt het zeer verontrustend dat de continuïteit van de ziekenhuiszorg in de IJmond andermaal op losse schroeven is komen te staan. Juist nu nog maar pas bekend werd, dat de verhuisplannen van het RKZ naar de Tolweg in Heemskerk op de lange baan zijn geschoven.

In een nieuwsbericht op de website van het ziekenhuis van 16 mei, waarin staat dat Achmea de leiding van het ziekenhuis overneemt, worden opmerkingen gemaakt om de onrust bij het publiek te bezweren. Maar bij de SP roepen zij echter alleen maar meer vragen op! Bijvoorbeeld waar je leest dat Achmea "in het belang van haar verzekerden, haar vordering op het ziekenhuis niet per direct opeist". Bij dit soort ontwikkelingen krijg je heel nieuwe gedachten over de slogan van de verzekeraar: "Achmea Ontzorgt"....

De SP gaat zich opnieuw sterk maken voor het behoud van het RKZ en dan wel zo veel als mogelijk in publieke handen. Inzet in de Tweede Kamer, in de Gemeenteraad van Velsen en op straat.

SP-Kamerlid Renske Leijten wil dat minister Schippers garant staat voor het Rode Kruis Ziekenhuis in Beverwijk. Het SP-Kamerlid maakt zich grote zorgen over de gevolgen van een eventueel faillissement van het Rode Kruis Ziekenhuis. ‘Het ziekenhuis heeft één van slechts drie brandwon-dencentra in Nederland en vervult hiermee een landelijke functie. Deze zorg moet absoluut bereikbaar blijven, zeker als we ook nog rekening houden met de beschikbaarheid bij rampen'. Leijten wil hierover in debat met de minister.

Leijten: "Opnieuw zien we dat een onmisbare zorginstelling in nood komt door een groots bouwproject en ruzie met zorgverzekeraars. Dit is onder meer het resultaat van de politieke beslissing, om niet meer garant te staan voor het vastgoed van zorginstellingen. Ziekenhuizen lopen steeds grotere risico’s en worden steeds meer afhankelijk van banken en verzekeraars".

SP-Velsen gaat het college van B&W vragen voorleggen om de Gemeenteraad te informeren over het bedreigde voortbestaan van dit zo belangrijke ziekenhuis.
De SP afdeling heeft een Comité van Waakzaamheid RKZ gestart en roept belangstellenden op zich bij dit comité aan te sluiten.

Jan Müter, van de SP in Velsen: "Je ziet ondertussen dat het ziekenhuis drukker bezig is met de vastgoed- exploitatie dan met de ziekenzorg. Aan het eind van het liedje krijgt de zorgverzekeraar alle touwtjes in handen. Niet de zorg maar de centen komen nu centraal te staan. We gaan het ziekenhuis nu dicht op de huid zitten en gaan over tot directe actie wnneer dat nodig is."

Belangstellenden voor het Comité van Waakzaamheid RKZ kunnen zich kenbaar maken bij Gerko Buist via e-mail.

(bericht van www.rkz.nl)
RKZ en Achmea maken samen toekomstplan. >>

2e kamer SP-fractie Renske Leijten: 'Minister moet garant staan voor RKZ Beverwijk'. >>

(Uit de media...)