Verkiezingsdebat MKB

17 februari 2010

Verkiezingsdebat MKB

Maandag 15 februari werd in de Stadschouwburg Velsen het MKB Verkiezingsdebat gehouden. Alle politieke partijen van Velsen die meedoen aan de Gemeenteraadsverkiezingen deden mee aan het debat. Namens de SP voerde lijsttrekker Mireille Koedijker het woord. Het debat werd geleid door Frénk van der Linden.

Voor de pauze kwamen de politici aan bod. In zestig seconden mocht elke lijsttrekker de standpunten van zijn of haar partij naar voren brengen. Mireille Koedijker deed dit namens de SP helder en duidelijk.

Mireille Koedijker verwoordt in 60 seconden de standpunten van de SP

Vervolgens werden de politici in groepjes ondervraagd door de altijd scherpe Frénk van der Linden. Mireille Koedijker zat in de eerste groep met Andries Kouthooft namens de VVD en Wim Westerman van GroenLinks. Op de vraag waar dit jaar op bezuinigd moet worden bleven Kouthooft en Westerman het antwoord schuldig. Ze wisten wel te vertellen waarop niet bezuinigd moet worden, maar dat was de vraag niet. Mireille Koedijker wist daarentegen onmiddelijk twee punten op te noemen waarop, volgens de SP, wel op bezuinigd kan worden.

Mireille Koedijker wordt ondervraagd door Frénk van der Linden

Wim Westerman wordt geϊnterviewd; Mireille Koedijker kijkt toe

Aan het eind van het gedeelte voor de pauze kon het publiek nog genieten van een improviceeract van het cabaretgezelschap "Op Sterk Water".

Na de pauze was het de beurt voor de ondernemers. Piet Schouten, voorzitter van de Winkeliersvereniging Stadscentrum IJmuiden baarde opzien door de "Koopgoot" af te wijzen, waar de winkeliers eerder na een aantal ronde-tafelgesprekken het plan nog hadden aangenomen. Ze gaan nu toch weer voor een plan voor dubbelzijdig winkelen. Hiervoor moeten veel sociale huurwoningen gesloopt worden wat voor de SP onaanvaardbaar is.

Ook de ondernemers komen uitgebreid aan bod

Ook het tweede gedeelte werd afgesloten met een optreden van "Op Sterk Water", waarna er nog tijd was voor een borrel.

SP-lijsttrekker Mireille Koedijker kon terugkijken op een voor haar zeer geslaagd debat. Ze kreeg diverse malen de handen op elkaar van de aanwezigen in de zaal.