SP zet Raad van Bestuur Zorgbalans het Gemeentehuis uit

22 juni 2009

SP zet Raad van Bestuur Zorgbalans het Gemeentehuis uit

Velsen – Wat bedoeld was als een openhartig gesprek tussen de SP fractie en de Raad van Bestuur van zorgaanbieder Zorgbalans eindigde in een voortijdige afbreking van het gesprek. De weigering van Zorgbalans om te komen tot een open en constructief gesprek over verbetering van de zorg in Velsen deed de SP besluiten voorzitter Jonkers en lid van de Raad van Bestuur Van Bockel de deur te wijzen.

Een handtekeningenactie van de Velsense SP voor het behoud van een taxibusje waar zo’n 50 ouderen in Velsen gebruik van maken, was de aanleiding voor de Raad van Bestuur (RvB) van Zorgbalans om een gesprek aan te vragen met de SP. Volgens de RvB zou de actie ‘onrust veroorzaken onder het management en medewerkers van Zorgbalans’.

Volgens SP-raadslid Jan Müter liggen de zaken echter wat genuanceerder: “Het zijn juist vrijwilligers en personeelsleden van Zorgbalans verzorgingstehuizen geweest die zich bij óns meldden met misstanden. Het is dus niet de SP die onrust veroorzaakt, maar juist de RvB die meer oog heeft voor een bedrijfsmatige aanpak van de kosten van de zorg dan voor de zorgbehoeften van ouderen.”

De afgelopen weken meldden verschillende vrijwilligers en medewerkers zich, zelfs onafhankelijk van elkaar, bij de Velsense SP. Müter: “We kregen schrijnende verhalen te horen over personele problemen, slechte hygiëne, gebrekkige communicatie en afwezige leiding. Hoge werkdruk die ervoor zorgt dat de ouderen niet de aandacht krijgen die zij nodig hebben. Dat bleek ook uit gesprekken die wij hielden met diverse ouderen in twee verzorgingstehuizen in IJmuiden en Driehuis. En toen ook nog bleek dat Zorgbalans het taxibusje wilde wegbezuinigen, besloten we tot de handtekeningenactie.”

Voor de RvB van Zorgbalans was dit de aanleiding om een gesprek aan te gaan met de SP. Müter: “We hoopten in het gesprek aan te kunnen geven waar het qua zorg aan schort in de verzorgingstehuizen en dat we wellicht tot een oplossing konden komen. Eén van de vrijwilligers die aan de bel trokken bij de SP had een 10-puntenlijst gemaakt voor goede zorg in Velsen. Die lijst wilden wij graag bespreken. Maar al snel bleek dat de RvB daar helemaal niet over wilde praten. Er werd ons in feite te verstaan gegeven dat wij een bedreiging waren voor de bedrijfsvoering. En dat dat afgelopen moest zijn. Ook mochten wij geen verslaglegging doen van het gesprek, want zo zei Jonkers, ze ‘zaten niet te wachten op weer een stukje in de krant’. Dat was voor ons het moment om het gesprek te beëindigen en de heren de deur te wijzen.”