10 aandachtspunten voor goede zorg in Velsen
10 aandachtspunten voor goede zorg in Velsen
Eén van de vrijwilligers die aan de bel trokken bij de SP heeft een 10-puntenlijst gemaakt van goede zorg in Velsen.
1) Personeel – het percentage van oproep/wisseling personeel heel groot
certificaten verlaagd
2) Informatie – Niet alle zorgverleners hebben toegang tot de computer; actuele gegevens bewoners(s) niet beschikbaar
3) Medicijnen – vaak verkeerd – weet niet – vergeten te bestellen – (…..) – niet weten hoe toe te dienen – verkeerde tijd
4) Zorgoverzicht – is er wel, maar wordt niets mee gedaan
geen communicatie: personeel – bewoners – familie, etc.
5) Hygiëne – zorg laat veel te wensen over
6) Afspraken – nieuwe of veranderde afspraken noteren, maar niet nakomen – b.v. wel of niet gewassen willen worden, of wel of niet meer elastieke kousen aan – wegen – bloeddruk opnemen, etc.
7) Respect – roepen bij de deur, terwijl iemand slecht hoort en of ziet
post door de klep op de grond
- wasbeurt en schoonmaak tegelijkertijd
- conversatie met college terwijl iemand bloot op de douchestoel zit
- werkzaamheden tijdens kerkdienst op zondag
- iemand op een stoel zetten en zeggen ik kom zo terug en dan dat niet doen
- als bewoners ziek op bed ligt medicijnen geven zonder water erbij
- tijdens het werk iets laten vallen of omstoten en dat dan niet oprapen of opruimen
8) Schoonmaken – 11 kamers doen op een dag
- hoekjes en achter het bed overslaan
9) Wasgoed – veel komt niet terug
- personeel zegt dan: “dan bent u het kwijt”.
- bij klacht – dan heeft u het die week niet in de was gedaan – dat klopt als het al weken en soms maanden weg is
10) Geen directeur – geen leiding – geen controle van het personeel