Solidair en rechtvaardig

1 juli 2019

Solidair en rechtvaardig

Foto: Robert / Robert

Robert van Koten en Mireille Koedijker zijn geen raadslid meer voor de SP in Velsen. Beide raadsleden hebben het lidmaatschap van de SP recent opgezegd. Aanleiding is de afwikkeling van de herberekening en verrekening van de onkosten binnen de raadsvergoeding over de jaren 2014-2018.

Vanaf oktober 2017 besloot de gemeente Velsen, op aanwijzing van de staatsecretaris, de raadsvergoedingen voortaan niet meer rechtstreeks aan de landelijke SP over te maken. De overeenkomst werd eenzijdig door de gemeente opgezegd. In de brief met het besluit van het college van B&W, die op verzoek van de raadsleden aan hen werd toegezonden, verwees de gemeente bij bezwaar naar de bestuursrechter.

De raadsvergoedingen voor de raadsleden van de SP bleef daarop, op verzoek van de raadsleden, maanden lang in kas bij de gemeente, dit afwachting van een juridische procedure die de landelijke SP zou voeren tegen deze eenzijdige besluiten in de regio.

Dit bleek echter toch niet het geval. Na de verkiezingen in maart 2018 zijn de daarop volgende raadsvergoedingen direct overgemaakt naar de raadsleden van de SP Velsen.

Duidelijk was toen al dat per abuis kleine onkosten vergoedingen ten onrechte over de jaren 2014-2018 door de landelijk SP op de raadsvergoedingen werden ingehouden.
De verrekening van deze bedragen bleef lang op zich wachten. Overleg volgde.

Nog voor het einde van 2018 werden uiteindelijk toch nog alle vergoedingen, na een herberekening en geheel volgens de SP afdrachtsregeling, uitbetaald. Gelijk werden de gereserveerde raadsvergoedingen overgemaakt naar de landelijke SP. Dit bleek voor Mireille Koedijker echter onmogelijk.

Zij kon niet tijdig beschikken over alle door de SP gevraagde loonspecificaties over de jaren 2014-2018. De SP bleek daarna niet voornemens de negatieve gevolgen daarvan bij haar belastingaangifte over het jaar 2018 te willen compenseren. Het probleem was daarmee volledig haar probleem geworden.

Deze financiële strop heeft haar doen besluiten het lidmaatschap van de SP te beëindigen. Uit solidariteit heeft ook de fractievoorzitter zijn lidmaatschap beëindigd. Samen uit = samen thuis.

Moeten SP'ers hun persoonlijke salaris afstaan aan de partij? Nee, de raadsleden  die actief zijn voor de SP hoeven hun persoonlijke salaris niet in te leveren.

Mireille Koedijker heeft nu gevraagd om een finale afrekening waarmee de kwestie, zelfs zonder de door haar gevraagde compensatie, toch kan worden afgewikkeld.

Het bestuur van de SP Velsen en de landelijke SP zijn telkens geïnformeerd. Iedereen betreurt de gang van zaken.De SP heeft zodoende voor nu geen raadsleden meer in de gemeente Velsen.

Robert van Koten en Mireille Koedijker gaan door met sociale politiek. Zij danken de SP Velsen voor het in hen gestelde vertrouwen.
Onafhankelijk van de SP Velsen gaan de raadsleden samen door in de gemeenteraad onder de naam Politiek Sociaal (PS).

PS: elk einde is tevens een nieuw begin.

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.