SP in Velsen niet meer in de gemeenteraad

2 juli 2019

SP in Velsen niet meer in de gemeenteraad

SP-raadslid Mireille Koedijker heeft vanwege interne problemen met de landelijke SP in Amersfoort haar SP-lidmaatschap opgezegd. Ook heeft ze besloten om verder te gaan als zelfstandig raadslid. SP-fractievoorzitter Robert van Koten heeft zich solidair verklaard met Koedijker en heeft eveneens zijn SP-lidmaatschap opgezegd. Samen zullen ze verder gaan als zelfstandige fractie in Velsen. Het bestuur van de SP afd. Velsen betreurt deze gang van zaken en vindt het heel spijtig dat beide raadsleden hun zetels niet teruggeven aan de partij, zoals wel d.m.v. een getekende verklaring is vastgelegd. De afdeling heeft Mireille Koedijker tot het laatste moment gesteund in haar conflict met de SP. Het vertrek van de twee raadsleden is dan ook geen gevolg van een conflict met de afdeling en heeft ook niets te maken met het gedachtengoed van de SP.

Reacties

Dit vind ik een vreemd verhaal. Ik vraag me dan ook af of dit niet voorkomen had kunnen worden.

Het bestuur van de SP afd. Velsen is behoorlijk overvallen door deze actie van de twee raadsleden. Wij hebben als standpunt dat raadsleden hun zetel teruggeven aan de partij wanneer ze geen deel meer uitmaken van de fractie. Ik denk dat er wel een oplossing te vinden was, maar beiden hadden hun besluit al genomen en willen dat niet terugdraaien.