Klatergoud in huurland

Klatergoud in huurland

Foto: Freek Weber / sp velsen

Comité Huuractie IJmond en SP in actie

Op woensdag 18 november, om 10.00 uur, hebben leden van het Comité Huuractie IJmond en de SP een eenvoudige tweekamerwoning van het Woningbedrijf Velsen op de Lange Nieuwstraat 480 in IJmuiden demonstratief onder handen genomen. De woning die 10 jaar geleden op de nominatie stond voor de sloop staat nu te huur voor €675,-  per maand. De woning is daarom hier en daar van een laagje klatergoud voorzien. Op de gevel sieren spandoeken: ‘van sloop naar onbetaalbaar’ en ‘en de nieuwe huur? Veeeel te duur!’. Kortom, een ONBETAALBAAR VERKLAARDE WONING.

Met de actie tekenen het Comité en de SP protest aan tegen het asociale huurprijsbeleid van het Woningbedrijf Velsen (WBV). Het Comité: ‘Het is diep treurig hoe het WBV de laatste jaren bezig is. Van nieuwe huurders vragen ze een huur die wettelijk maximaal is. Zo halen ze het onderste uit de kan. Ze gaan voor de volle 100% waar andere woningcorporaties in de regio nog zo’n 80% vragen en zelfs van 75% naar 72% zakten, zoals in Wormer, om de huren betaalbaar te houden. In Langedijk zijn de streefhuren zelfs verlaagd van 66 naar 64%. En die corporatie gaat echt niet failliet. Het kan dus wel!’

Veel huurders, vooral gezinnen en echtparen die voor huurtoeslag in aanmerking komen, komen door het verdienmodel van de woningcorporatie straks elke maand tot meer dan 200 euro tekort om sociaal mee te kunnen. En meer huurders zullen hierdoor in de problemen komen en moeten op alle andere noodzakelijke uitgaven bezuinigen. In de afgelopen jaren stegen de huren al met 10 tot 20%, terwijl de huizenprijzen eindelijk wat zakten.

Bij het WBV moeten vooral de nieuwe huurders het ontgelden. Bij hen haalt zij werkelijk het vel over de oren. Nieuwe huurders moeten 20 tot 40% meer huur betalen. Soms wordt de huur zelfs verdubbeld. Zo zakken huurders onder het bestaansminimum en raken zij sociaal geïsoleerd. Ook in de winkels voelen ze dit afgedwongen verlies aan koopkracht bij de huurders.

Stop de Huurexplosie!

Reacties

Een terechte actie van u, hoe kweek je armoede, nou zo dus. Alleen betaalbaar met toeslagen maar ook dan te duur. Maar scheefwonen is niet alleen al je iets teveel verdient maar ook als je alleen kan huren met toeslag, een ziek systeem. Succes met jullie actie doorgaan ermee aub

Bedankt voor uw reactie. We gaan zeker door met onze actie. We hebben geconstateerd dat in Velsen bij nieuwe huur vrijwel geen sociale huurwoning onder de 500 euro meer te vinden is en vaak zit de huur daar ver boven. Alle nieuwbouw zit tegen de huurtoeslaggrens aan. Wij willen dat er weer goedkoop gebouwd wordt met huren tot 500 euro!