Geen steun voor verkapte subsidie van kwart miljoen euro per jaar aan betaald voetbal onderneming Telstar

12 juni 2015

Foto: robert van Koten / facebook

Twee keer geel is Rood

Tegen de achtergrond van de bezuinigingen en kortingen op subsidies voor maatschappelijke en culturele instellingen, sportverenigingen en de verschraling van voorzieningen op het terrein van de zorg, kan de SP Velsen onmogelijk instemmen met de uitgave van bijna 1 miljoen euro voor de aankoop van een tribune, om een betaald voetbal onderneming (BVO) uit de wind te houden.  Want hoe we het ook noemen. Na de 'deal zijn we economisch eigenaar van de Westtribune.

De SP vindt het geen taak van de gemeente om een tribune te exploiteren. Natuurlijk, ook de SP draagt Telstar een warm hart toe, maar wij vinden het niet een taak van de gemeente om een betaald voetbalorganisatie financieel bij te staan, daar waar de club ook zelf mede verantwoordelijk is voor het ontstaan van de benarde situatie waar ze nu in verkeerd. Immers zonder faillissement van de tribunebouwer had Telstar de marktconforme huurprijs van 3,5 ton per jaar zelf moeten betalen. Mogelijk geen haalbare kaart voor de lange termijn.

Er komt nu, zoals voorgesteld, een huurcontract met Telstar, met een 'marktconforme' huur van 1 ton per jaar. Dat roept bij ons de vraag op of de huur van 3,5 ton dan niet marktconform was? Goedbeschouwd wordt nu gemeenschapsgeld gebruikt om een BVO overeind te houden. Per jaar geniet Telstar een korting van een kwart miljoen euro. Los van het antwoord op de vraag of hier sprake is van staatssteun aan een private onderneming, zou de SP Velsen veel liever zien dat een financiële impuls van deze omvang wordt besteed aan een investering in breedtesport – sport voor iedereen, jong en oud – i.p.v. in een betaald voetbal onderneming.

De SP Velsen zal alles overwegende, niet instemmen met het voorgestelde raadsbesluit.

Niet omdat dit besluit in alle opzicht slecht is, maar omdat wij menen dat gemeenschapsgeld aan andere zaken zou moeten worden uitgegeven, dan nu naar verwachting zal worden besloten. Met het sluiten van de erfpachtconstructie werd Telstar al eerder met gemeenschapsgeld uit de brand geholpen – wat ons betreft een gele kaart waardig. Nu lijkt het weer te gebeuren. 2X geel is bij de SP rood.