SP Velsen vraagt woningcorporaties in de IJmond om voor 2015 af te zien van de huurverhoging.

28 maart 2015

– Open brief –

Huurverhoging 2015

Doe het niet!

Geachte corporatiebestuurders van

Woon op Maat, Pre Wonen, Woningbedrijf Velsen, Velison Wonen en Brederode Wonen

Het zijn zware tijden voor huurders. De economische crisis heeft ingrijpende gevolgen voor het inkomen van veel mensen in onze gemeenten. Werkeloosheid of de verwachting werkloos te worden raakt velen. De doorgeslagen “flexibilisering” vraagt ook hier zijn tol. Veel mensen die werken met tijdelijke contracten of als ZZP-er, rest na hun inspanningen slechts een afspraak bij het UWV of de bijstand. Daarnaast hebben veel werkenden, uitkeringsgerechtigden en gepensioneerden al jaren te maken met een inkomensachteruitgang door lastenverzwaringen en het uitblijven van prijscompensatie.

Een belangrijk onderdeel van die lastenverzwaring wordt gevormd door de stijging van de huren. Die zijn de afgelopen jaren, in afwijking tot de jaren daarvoor, drastisch gestegen. Soms wel met 10 procent of meer in twee jaar tijd. Hierdoor en door de harmonisatie (gemiddeld ruim 20%, met uitschieters van 100%) bij wisseling van bewoners naar een andere woning, nemen de gemiddelde woonlasten schrikbarend toe. De huursprong vormt bovendien een rem om de doorstroming van huurders naar een passender woning en maakt dat het aantal goedkope huurwoningen in korte tijd is gehalveerd.

Huishoudens met een iets hoger of een middeninkomen worden hard gestraft voor het feit dat zij in een woning wonen die zij nog wel kunnen betalen. De belangstelling van huurders voor een duurdere woning in de particuliere sector steekt, in afwijking tot de veel gehanteerde prognoses van de ‘woningmarkt’, nog altijd schril af bij die voor een betaalbare huurwoning.

Het kabinetsbeleid vormt, met de verhuurdersheffing voorop, een zware last voor alle woningcorporaties. Het kost u (en dus uw huurders) gezamenlijk miljoenen euro's per jaar.

Het Comité Huuractie IJmond, een initiatief van SP Velsen, heeft de afgelopen weken huurders in Beverwijk en IJmuiden geïnformeerd over het kabinetsbeleid en de toename van de huurlasten. Het Comité heeft huurders opgeroepen om bij u, via het Comité, bezwaar aan te tekenen tegen een huurverhoging per 1 juli a.s. boven de inflatie. In een paar weken tijd hebben ruim zeventig huurders aan die oproep gehoor gegeven (die bezwaren sturen wij u in kopie als bijlage). Samen met hen doet de SP Velsen een dringend appel op de woningcorporaties om dit jaar af te zien van een huurverhoging.

De afspraken die onlangs bij de woningcorporatie Pre Wonen over de huurverhoging zijn gemaakt, nadat de huurders eerder luidruchtig hun zorgen kenbaar maakten over de dreigend huurexplosie, mogen daarvoor als inspiratie dienen. Met een inflatievolgende verhoging van 1% voor huurders met een laag inkomen, als een stap in de goede richting. Ook zouden mogelijkheden voor huurverlaging moeten worden verkend, waar nu al veel huurders een groter deel van hun besteedbaar inkomen kwijt zijn aan woonlasten, dan volgens het NIBUD verantwoord wordt geacht.

Later dit voorjaar zal het Comité Huuractie IJmond het initiatief nemen tot een publieke gedachtewisseling over de problematiek van de betaalbaarheid van de sociale huurwoningen en de dreigende verarming van veel huurders achter de voordeur. Alle belanghebbenden, huurders, corporaties en gemeenten zullen daartoe uitgenodigd worden.

Juist nu doen wij een dringend beroep op u. Neem het belang van uw huurders en alle woningzoekenden in de gemeente Velsen ter harte en verhoog de huren in 2015 niet.

IJmuiden, 27 maart 2015

Comité Huuractie IJmond