Bootdienst IJmuiden – Amsterdam kan goedkoper terugkomen

3 maart 2015

Bootdienst IJmuiden – Amsterdam kan goedkoper terugkomen

Foto: Alex van Koten / www.velsen.sp.nl

Als de bootdienst IJmuiden – Amsterdam weer gaat varen hoeft dit de provincie maximaal 7 ton per jaar subsidie te kosten. De IJmuidense Rondvaart Maatschappij denkt de bootdienst zelfs zonder subsidie te kunnen uitvoeren. Dit blijkt uit berekeningen van de SP-fractie in provinciale staten van Noord-Holland. In een initiatiefvoorstel daagt de SP provinciale staten nu uit deze berekeningen te controleren en daarna de bootdienst weer opnieuw op te starten.

De Fast Flying Ferry van Connexxion tussen IJmuiden en Amsterdam werd op 31 december 2013 opgeheven. Aan Connexxion betaalde de provincie daarvoor toen per jaar 1,2 miljoen euro subsidie. Volgens gedeputeerde staten vroeg Connexxion voor volgende jaren nog meer subsidie. Zij besloten daarom de bootdienst op te heffen, omdat het te duur werd. Provinciale staten besloten in juni 2014 echter een werkgroep in te stellen om te onderzoeken of de bootdienst toch niet terug kon komen. Deze Werkgroep Personenvervoer over water concludeerde dat daarvoor zeker mogelijkheden waren. VVD-gedeputeerde Elisabeth Post gaf daarna opdracht aan consultant MuConsult om uit te rekenen wat dit zou kosten. Volgens MuConsult zou er per jaar minstens 1,2 tot 1,8 miljoen subsidie nodig zijn. De werkgroep vond dit te duur, en stopte daarom het onderzoek naar herstart van de bootdienst.

De SP nam als enige partij afstand van het onderzoeksrapport van MuConsult. Volgens SP-statenlid Marnix Bruggeman redeneerde het rapport te eenzijdig toe naar de conclusie dat terugkeer van de bootdienst financieel niet kon.. De SP is vervolgens gaan praten met verschillende vervoerbedrijven, de IJmuidense Rondvaart Maatschappij, Nepo-Seaways van de Badhoevedorpse ondernemer Willem Willemsen en het Amsterdamse GVB. Ook liet de SP zich voorlichten over een innovatief elektrisch schip waarvan met steun van de EU in Letland een prototype in aanbouw is. De energiekosten van deze Battery Boat Green zijn veel lager dan van traditionele dieselverslindende schepen.

Voor maximaal 7 ton subsidie per jaar kan er elk half uur weer een boot tussen IJmuiden en Amsterdam varen. Maar herstart van de boordienst kan zelfs ook zonder subsidie. De IJmuidense Rondvaart Maatschappij heeft een opzet gemaakt die geheel kostendekkend is. Gevaren wordt met kleine schepen voor slechts 12 passagiers. Voordeel is dat dan maar één kapitein per schip nodig is. Bij groot passagiersaanbod zet de maatschappij flexibel meerdere schepen tegelijk in.

SP-statenlid Marnix Bruggeman: "Er zit een behoorlijk verschil tussen de berekeningen van MuConsult en die van ons. Dat verschil komt omdat MuConsult begonnen is met een uitgebreid programma met allerlei eisen. Wij hebben daarentegen de creativiteit van de bootbedrijven voorop gezet. Zij hebben de echte deskundigheid. MuConsult zei bijvoorbeeld ook dat de aanlegsteiger in IJmuiden voor een ton moet worden opgeknapt. Maar volgens de bootbedrijven is er helemaal niks mis met die steiger. Hij heeft alleen een goede schoonmaakbeurt nodig."

Binnenkort zal de IJmuidense Rondvaart Maatschappij in IJmuiden een prototype presenteren van een schip dat vergelijkbaar is met het type dat het bedrijf wil inzetten op een te herstarten bootdienst IJmuiden – Amsterdam. Bij die gelegenheid houdt de SP-statenfractie een debat over de terugkomst van de bootdienst. Vooralsnog staat deze manifestatie gepland voor vrijdagmiddag 13 maart. De Letse bouwer van de BB Green heeft aangeboden naar IJmuiden te komen voor een presentatie.