Discussieavond over Europa met Eric Smaling

12 mei 2014

Discussieavond over Europa met Eric Smaling

Op vrijdag 16 mei organiseert de SP afdeling Velsen een openbare discussieavond over Europa met als gastspreker Eric Smaling, nummer twee op de kandidatenlijst voor de SP bij de Europese verkiezingen. Eric Smaling (1957) is voormalig hoogleraar Bodemkunde in Wageningen en hoogleraar Duurzame Landbouw aan de Universiteit Twente. In 2007 werd hij benoemd als Eerste Kamerlid voor de SP en in 2013 werd hij lid van de Tweede Kamer. De avond wordt gehouden in Buurtcentrum De Spil, Frans Halsstraat 29 in IJmuiden. Iedereen is van harte welkom op deze openbare avond. De zaal op de begane grond is open om 19:30 uur en de toegang is gratis.

De Europese verkiezingen komen eraan. Op donderdag 22 mei heeft de kiezer het voor het zeggen als het gaat om de toekomst van Nederland en de Europese Unie. Hoe moet Europa eruit zien? Waar gaat Europa wel over en waar niet? Wordt het een sociaal Europa of krijgen we een neoliberale agenda met meer marktwerking, privatiseringen, bemoeienis over onze pensioenen, cao's en sociale huurwoningen? Allemaal vragen die om meer informatie vragen.

De SP staat positief tegenover Europese samenwerking: de vrede bewaren, de welvaart bevorderen en democratische en sociale rechten beschermen. Maar die doelen worden juist niet bereikt door méér en méér Europa. De SP wenst geen Europese Superstaat waarin bureaucraten in Brussel bepalen wie een sociale huurwoning krijgt, wie er in Nederland mag werken en hoe we onze pensioenen en onze sociale zekerheid regelen. De SP verzet zich tegen politici die van Europa één land met één regering willen maken. Wij accepteren niet dat Brussel onze economie kapot bezuinigt en ons dwingt onze sociale voorzieningen op de schop te nemen. Samenwerken in Europa om afspraken te maken over economische samenwerking en bijvoorbeeld de aanpak van vervuiling is prima. Maar we willen wel zelf de baas blijven over onze zorg, het onderwijs, de pensioenen en de sociale zekerheid. Daarom zegt de SP: Superstaat nee, samenwerken ja.