SP steunt actie vrachtwagenchauffeurs

7 april 2014

SP steunt actie vrachtwagenchauffeurs

Vrachtwagenchauffeurs gingen maandag 7 april actievoeren voor een betere cao. Ook willen zij de verdringing door chauffeurs uit het buitenland tegengaan. De SP Velsen ondersteunt deze acties en was maandagochtend aanwezig in Beverwijk, een van de vijf startpunten van deze actie en deelde daar flyers uit. Vanuit Beverwijk vertrokken de actievoerders, net als bij de andere startpunten, richting Utrecht.

De economie van Nederland kan niet zonder transport. Zonder chauffeurs staat alles stil. Voor dit belangrijke werk hebben vrachtwagenchauffeurs recht op een
fatsoenlijke cao. De vakbonden FNV Bondgenoten en CNV Vakmensen riepen chauffeurs op zich te verzamelen op vijf plekken in Nederland, waarvan een in
Beverwijk.Volgens de bonden willen werkgevers geen loonsverhoging bieden en ook niet praten over maatregelen tegen verdringing. De manifestatie van maandag 7 april was de aftrap van een maandenlange serie van acties.

Al jaren buiten werkgevers liever Oost-Europese chauffeurs uit dan dat zij Nederlandse chauffeurs in dienst houden of nemen. Wij zeggen: stop deze
verdringing en uitbuiting! De regering en de Europese commissie spreken mooie woorden maar steken geen poot uit. De maat is vol. De SP steunt de strijd van de
vrachtwagenchauffeurs en zal alles doen wat mogelijk is om de bureaucraten tot daden te dwingen.