SP-lijsttrekker Robert van Koten in debat in de bibliotheek in IJmuiden

17 maart 2014

SP-lijsttrekker Robert van Koten in debat in de bibliotheek in IJmuiden

Zaterdag 15 maart was het laatste verkiezingsdebat in de Openbare Bibliotheek in IJmuiden. Na het jongerendebat en het interactievedebat was het ditmaal de beurt voor de lijsttrekkers van de politieke partijen in Velsen om in debat te gaan op deze locatie.

Foto: Freek Weber

Namens de SP ging lijstrekker Robert van Koten in debat en in het één tegen één debat ging hij de strijd aan met Arjan Verkaik van de VVD. Het ging hierbij om de verplichte tegenprestatie die mensen in de bijstand wordt opgelegd. Volgens van Koten is er niets vrijwilligs aan vrijwilligerswerk wanneer het verplicht wordt en bovendien zie hij dat de SP tegen deze dwangarbeid is, omdat het verdringing op de arbeidsmarkt betekent en dat is nu net het tegenovergestelde wat de voorstanders willen bereiken.

Foto: Freek Weber

De rest van het debat werd vervolgens door de andere partijen vooral gevoerd door 'moddergooien' naar elkaar en was het meer op de man (of vrouw) spelen dan dat het om argumenten ging. Robert van Koten hield zich hierin uitstekend staande en kreeg geregeld de handen op elkaar van het publiek met scherpe one-liners.