SP bezorgt over de gevolgen van het afblazen van project De Golfbreker

29 juli 2013

SP bezorgt over de gevolgen van het afblazen van project De Golfbreker

Velsen - De SP in Velsen is onaangenaam verast door het bericht dat de bouw van het appartementencomplex aan de Lange Nieuwstraat geen doorgang zal vinden. Volgens Woningbedrijf Velsen is het door de ongunstige situatie in de koopwoningmarkt niet haalbaar om nieuwbouw te realiseren. Voor de SP is dit reden om aan het college vragen te stellen.

De SP is voorstander van renovatie van sociale huurwoningen i.p.v. sloop en nieuwbouw. Ook vindt de partij het onverstandig om nu koopwoningen te bouwen.Frits Vrijhof Fits Vrijhof, raadslid van de SP in Velsen: ,,koopwoningen staan momenteel lang te koop, terwijl er juist veel vraag is naar huurwoningen. Daarom willen we dat er uitsluitend huurwoningen gebouwd worden.” De partij vraagt het college om nog eens serieus te bekijken of de gemeente bij de bouw van woningen meer eigen regie kan voeren, al dan niet via een alternatief of gemeentelijk woningbedrijf. Vrijhof: ,,in een aantal gemeenten in Nederland gebeurt dit al en door de bouw in eigen hand te houden kan er goedkoper gebouwd worden. Daarom willen we graag van het college weten of dit ook in Velsen mogelijk is. De SP vroeg al eerder om een onderzoek hiernaar via een motie, maar toen had het college en de raad hier geen oren naar. Vrijhof: ,,door deze gewijzigde situatie hopen we dat het college hier nogmaals naar wil kijken.” De partij is voorstander van het in erfpacht uitgeven van de grond. Daarom vraagt de SP het college ook naar deze mogelijkheid.

Tevens vraagt de SP wat de gevolgen van dit besluit van WBV zijn voor toekomstige sloop-/nieuwbouwprojecten in Velsen, zoals de Orionflat in Zeewijk en wil de partij weten welke mogelijkheden het college verder nog heeft om toch tot bouw over te kunnen gaan. Voor nog een gat in het stadshart van IJmuiden is de SP beslist geen voorstander.