Viva! -voorzitter Lucien Van Ruth in Velsens debat met SP Kamerlid Renske Leijten over de toekomst van de thuiszorg

11 april 2013

Renske Leijten en Van Ruth - Debat

Maandag 22 april wordt in 'Seniorencentrum' Zeewijk gesproken over de toekomst van de Thuiszorg. SP-afdeling Velsen en "Zorg voor elkaar" hebben twee experts op het gebied van de thuiszorg bereid gevonden om hun gedachten te delen over het politieke beleid en de gevolgen voor de thuiszorg.

Daar is alle reden voor, want het kabinet Rutte II wil maar liefst 75% op het budget voor de thuiszorg gaan korten. Ging het eerder om de omstreden verlaging van het salaris van de medewerkers, nu staat in feite de gehele thuiszorg op losse schroeven. Die korting is opmerkelijk, juist omdat het kabinet zegt te willen bevorderen dat ouderen langer thuis blijven wonen. Daartoe worden onder andere de zgn. 'zorgzwaarte pakketten' in de nabije toekomst afgeschaft.
Bij het telefonisch hulp- en advieslijn van de SP afdeling komen veel signalen binnen van mensen die zich grote zorgen maken over de toekomst en het mogelijk verdwijnen van hun vertrouwde hulp.

veel posters thuisZorg in Rijnstraat

De maatregelen kunnen ongetwijfeld een besparing van miljarden opleveren. De keerzijde is wel dat serieus werk en een onmisbare inkomstenbron voor honderdduizend thuiszorg medewerksters en hun gezinnen verloren gaat. Een half miljoen cliënten zal de vertrouwde hulp verliezen. Bovendien dreigen juist door het gebrek aan thuiszorg veel mensen eerder in een verpleegtehuis te moeten worden opgenomen.

Gemeenten worden nu voor een ingewikkelde en ondankbare taak gesteld om hulpvragen te gaan ontkennen of te mijden, om niet zelf financieel in de problemen te geraken. Dit met alle mogelijke gevolgen van dien. Het gemeentebestuur in Velsen laat de ontwikkelingen lijdzaam op zich afkomen, dit in tegenstelling tot de gemeente Den Haag, dat krachtig stelling neemt tegen de dreigende afbraak van de thuiszorg.

Organisatie: SP afdeling Velsen i.s.m. Regionaal Samenwerkingsverband "Zorg voor Elkaar' Zuid-Kennemerland.