SP, GroenLinks en Ouderenpartij NH laten reizigers draagvleugelboot aan het woord

19 maart 2013

Haarlem, Amsterdam, Velsen - Op donderdag 21 maart starten de SP, GroenLinks en de Ouderenpartij NH een enquête onder de reizigers van de draagvleugelboot tussen Amsterdam en Velsen-Zuid. Wat vinden zij van de dreigende stopzetting van deze unieke verbinding? Wat zijn hun alternatieven en wat vinden zij van de prijs van het vervoer? Allemaal vragen waar de gedeputeerden van de Provincie Noord-Holland geen boodschap aan lijken te hebben.

FFF

De Provincie wil van de snelle draagvleugelboot af en om dat besluit te onderbouwen en te rechtvaardigen is een onderzoeksbureau gevonden, dat op basis van enkele grove vooronderstellingen de draagvleugelboot tot een 'schip van bijleggen' heeft omgedoopt.

Het vervoer per boot is volgens de partijen per saldo goedkoper dan het vervoer per tram in Amsterdam en de mogelijkheden om de balans van baten en lasten te verbeteren zijn nauwelijks in kaart gebracht; laat staan wat de reizigers van de draagvleugelboot er zelf van vinden. De genoemde fracties uit de Provinciale Staten van Noord-Holland en de SP fractie uit Velsen leggen hun oor liever te luister bij de ruim duizend dagelijkse passagiers. Daartoe hebben zij een enquête gemaakt om een betrouwbaar beeld te krijgen van het oordeel van de reizigers over hun bedreigde ov-verbinding.

Statenleden zullen donderdag 21 maart met de ochtendspits tussen Amsterdam en Velsen-Zuid meevaren en alle passagiers de enquête voorleggen.