Strijdbare staalarbeiders zeggen vertrouwen in directie op en eisen baanbehoud tot 2018!

6 februari 2013

Velsen. Maandag 4 februari is de grote zaal onder het vakbondscentrum aan de Rooswijklaan in Velsen Noord het toneel waar een kleine 1.000 werknemers van het Tata-Steel concern, in drie opeenvolgende vergaderingen, het vertrouwen opzeggen in de eigen directie. Nadat hen duidelijk werd dat het efficiencyproject 'Beter Werken' niet meer is dan een ordinaire reductie van het aantal banen, slaan bij de kaderleden van FNV Bondgenoten en de Ondernemingsraad de stoppen door.

Op een personeelsbestand van 9.500 arbeiders moeten er volgens de directie 1.000 verdwijnen en al de eerder gemaakte afspraken van het Sociaal Plan blijken voor de directie van nul en generlei waarde. In plaats daarvan worden de collega's geïntimideerd en worden ze zonder veel omhaal elders tewerk gesteld."We zijn en worden geschoffeerd, en dat pikken we niet langer", aldus FNV-bestuurder Aad in 't Veld tegenover een grote zaal, waar in de ochtend ook de directie van het staalbedrijf zelf aanwezig is en bedremmeld de zaal verlaat. In feite ligt het overleg met de directie over de reorganisatie al sinds juni 2012 op zijn gat. Een brandbrief daarover van de bond aan het adres van de hoogste Tata-baas Karl Köhler bleef eenvoudig onbeantwoord.

Duidelijk is dat er grote onrust heerst onder het personeel. De verontwaardiging is ook niet minder om, omdat de vestiging in IJmuiden, ondanks de crisis, nog altijd winstgevend is. Die onrust en verontwaardiging zie je terug in de grote opkomst van de vakbondsleden. Die opkomst was een keer zo groot als de kaderleden zelf hadden ingeschat. En met een organisatiegraad van zo'n 40% van het personeel is de vakbond een factor van betekenis.

Aad in ’t Veld, bestuurder FNV Tata Steel zei in de IJmuider Courant: “Op dit moment betekent ‘Beter Werken’ op veel plaatsen dat medewerkers vooral slechter af zijn. Zij moeten vaak het zelfde werk doen, maar dan met veel minder collega’s. Soms wel tot twintig procent minder collega’s. Met als gevolg een veel te hoge werkdruk, minder mogelijkheden om te snipperen, meer uitzendkrachten en meer uitbesteden van werk. De staalarbeiders willen gewoon goed werk kunnen leveren en op een eerlijke manier behandeld worden. Zij halen de kolen uit het vuur, terwijl de baas ze op kille berekenende wijze een loer draait. Wij willen dat de directie van Tata Steel zich op een fatsoenlijke manier houdt aan de afspraken, zoals gemaakt in het sociaal plan.”

De werknemers willen dat het verbeterplan 'Beste staal voor morgen' wordt uitgevoerd zoals met FNV Tata Steel is afgesproken. Randvoorwaarden daarbij zijn dat mensen van werk-naar-werk worden begeleid, een vertrekstimuleringsregeling en toepassing van het afspiegelingsbeginsel. Nu worden vooral de productiemedewerkers en de relatief laag geschoolde werknemers in de kantooromgeving onevenredig zwaar getroffen. “Wij zijn niet tegen efficiënter werken, dat doet de concurrentie ook, maar het moet wel op een fatsoenlijke en sociale manier. Waarbij gemaakte afspraken worden nagekomen”, aldus Aad in ‘t Veld in de IJmuider Courant.

Aan de grote bijeenkomsten in Velsen Noord gingen verschillende actiedagen vooraf, waarop een groeiende groep van jonge vakbondskaderleden pamfletten aan de poort van het bedrijf hielpen verspreiden. De grote opkomst en de eensgezindheid (slechts 2 tegenstemmen) onder de arbeiders zijn een opsteker voor de bond en de ondernemingsraad. Voor een vergelijkbare strijdvaardigheid onder het personeel moet je twintig jaar terug in de tijd. Maar twijfel is er ook. Eén van de aanwezigen vertelde van de ervaringen van zijn vrouw die werkzaam is bij de Viva!-thuiszorg. "Met instemming van rechters is haar loon met 20 tot 30% verlaagd en hebben rechters goedgekeurd dat gemeenten het werk mogen aanbesteden voor een bedrag dat onder het CAO-loon ligt."

Een vertegenwoordiger van de directie van Tata-Steel in IJmuiden verwachtte desgevraagd dat er snel een gesprek tussen de top van het bedrijf en de bonden zal plaatsvinden. De arbeiders en de bonden hebben hun tanden laten zien. En blijkens een projectie van een recente foto in de zaal van de strijd bij ArchelorMittal, waar arbeiders autobanden in brand steken, is het hen ernst.

5 februari
Jan Müter

videoverslag: http://www.ijmuidercourant.nl/regionaal/ijmond/article20512233.ece/Actiebijeenkomst-werknemers-Tata-Steel