Kinderen van de Rekening - SP Velsen start met scholen actie tegen armoede onder kinderen

14 november 2012

Ook in Velsen voltrekt zich een stille tragedie. Zonder gezicht, zonder geluid, maar toch is het er. En het is schrijnend, want het treft de allerkleinsten in onze gemeente, zonder dat zij er iets aan kunnen doen. Er moet wat gebeuren!

kinderschoentjes

Uit landelijke gegevens is op te maken dat in Velsen bijna 1.500 kinderen in armoede opgroeien. Slechts een deel van deze kinderen is bij de gemeente 'in beeld'. Thuis is te weinig geld voor een gezonde maaltijd, schoolreisjes, nieuwe kleren of een verjaardagscadeautje voor vriendjes. Kinderen die deze dagen hun schoen zetten treffen die steeds vaker leeg aan de volgende ochtend.

Voor de SP is dit onacceptabel. Daarom komt de partij in actie om de vaak verborgen armoede zichtbaar te maken en om verantwoordelijken in de politiek - de gemeenten en het rijk - tot een maximale inzet te bewegen voor deze kinderen. Ondanks de crisis leven wij in een rijk land en in een rijke gemeente. Als we eerlijker delen hoeft in de toekomst geen kinderschoen meer leeg te staan. Laat de kinderen niet de rekening krijgen van de crisis!

De SP afdeling Velsen start een inzamelingsactie van kinderschoenen. Elke (lege) schoen symboliseert straks een kind in armoede. Vijftienhonderd lege kinderschoenen, hét symbool voor de kinderen die opgroeien in armoede; voor de verborgen problematiek in onze gemeente. Al die schoentjes willen we op 30 november tussen 12.00 uur en 16.00 uur op het bordes bij het stadhuis op Plein 1945 neerzetten als een stil protest.

In de gemeente Velsen worden scholen benadert om aan de actie mee te doen. Het Tendercollege en de Pleiadenschool doen al mee. Ouders wordt gevraagd om thuis te kijken naar oude kinderschoenen en dit ook te vragen aan familie, vrienden en buren. Oude kinderschoenen kunnen dagelijks, tussen 10.00 uur en 17.30 uur, worden ingeleverd bij de Meergroep Kringloopwinkels op het Marktplein in IJmuiden en de Narcissenstraat 6-8 in Santpoort Noord. Op zaterdag 24 november staat de SP vanaf 11.00 uur op het Marktplein in IJmuiden om uw schoentjes in ontvangst te nemen! Wij kunnen ze ook bij u op halen! Dit kunt u kenbaar maken via e-mail met uw naam, adres en telefoonnummer.

Inwoners van Velsen die spontaan aan deze actie willen meedoen of informatie willen, kunnen contact opnemen met de SP afdeling Velsen via Gerko Buist.