SP tegen verzelfstandiging Bibliotheek

18 maart 2012

SP tegen verzelfstandiging Bibliotheek

Velsen – Donderdag 15 maart werd tijdens het raadsplein in Velsen de mogelijke verzelfstandiging van de Openbare Bibliotheek Velsen besproken. Al eerder gaf de gemeenteraad toestemming tot onderzoek voor deze verzelfstandiging. Het College van B & W kwam nu met een raadsvoorstel om tot verzelfstandiging over te gaan.

De SP is fel tegenstander van deze verzelfstandiging. Volgens de partij hebben ervaringen uit het verleden verzelfstandiging of privatisering vaak geleid tot verslechtering van de dienstverlening en de positie van het personeel. Als voorbeeld noemt de partij de privatisering in de zorg en van de nutsbedrijven. Nog steeds voeren de ViVa! Thuiszorgmedewerkers strijd tegen hun arbeidspositie. Dit is een duidelijk voorbeeld van privatisering in de dienstverlenende sector dat geheel de verkeerde kant is omgeslagen.

De SP is bang dat dit uiteindelijk ook gaat gelden voor de Openbare Bibliotheek Velsen en dat dat ten kostte gaat van het personeel of dat het filiaal in Velserbroek in gevaar komt. Deze verzelfstandiging is volgens de partij een gevolg van de neoliberale agenda die momenteel in veel gemeenten ( en ook in de nationale en Europese politiek) wordt gevoerd. Volgens de voorstanders in de gemeenteraad van deze verzelfstandiging is dit een mooi moment voor cultureel ondernemersschap. Grijp je kansen is het motto! Onduidelijk blijft wat die kansen zullen zijn.

De SP is teleurgesteld met de draai die de PvdA gemaakt heeft. De Sociaal Democraten waren steeds tegenstander van deze verzelfstandiging, maar zullen nu voor gaan stemmen. Hiermee geeft de partij wederom haar onbetrouwbaarheid aan en laat duidelijk zien waarom zoveel kiezers bij de PvdA weglopen!

Zoals het er nu uitziet zal een ruime meerderheid van de partijen in Velsen voor deze verzelfstandiging van de Openbare Bibliotheek Velsen gaan stemmen en laat het voortbestaan hiervan over aan de markt. Alleen de SP en ChristenUnie zullen op dit moment tegenstemmen!