Initiatiefwetten SP over huishoudelijke verzorging goed ontvangen in Eerste Kamer

7 maart 2012

In de Eerste Kamer tekent zich een meerderheid af voor de initiatiefwetten van de SP over de wijze waarop en de voorwaarden waaronder gemeenten huishoudelijke verzorging kunnen organiseren. Dinsdag debatteerde de Senaat een dag lang over de voorstellen die destijds door Agnes Kant werden ingediend en na goedkeuring in de Tweede Kamer nu in de Eerste Kamer verdedigd werden door Renske Leijten.

Leijten_01

Als de wetsvoorstellen worden aangenomen, staat wettelijk vast dat gemeenten niet verplicht zijn aanbestedingen uit te schrijven voor het laten verrichten van huishoudelijke zorg. Ook komt er dan een basistarief voor huishoudelijke verzorging, om onderbetaling en ondermaatse zorg te voorkomen. En de rijksuitkering aan gemeenten voor huishoudelijke verzorging worden dan als specifieke uitkering ‘geoormerkt’ en mogen ze niet naar andere gemeentelijke zaken worden overgeheveld.

Lijten_02

Alle fracties spraken hun complimenten uit aan initiatiefneemster Agnes Kant, die op de publieke tribune aanwezig was. Renske Leijten werd geprezen voor haar deskundige en betrokken verdediging van de voorstellen. SP-senator Tineke Slagter noemde het ‘een pluim voor de parlementaire democratie’ dat niet alleen van regeringszijde maar ook vanuit de Tweede Kamer wetsvoorstellen kunnen worden voorgesteld. Ze vond het jammer dat staatssecretaris Van Zanten niet bereid was om met Tweede en Eerste Kamer tot een dialoog te komen maar zich beperkte tot het afwijzen van de door de Tweede Kamer aanvaarde voorstellen. De staatssecretaris erkende dat er in het verleden zaken verkeerd waren gegaan maar dat er sprake was van ‘voortschrijdend inzicht’ en daarom een ‘mea culpa van regeringswege te ver zou gaan’. De initiatiefwetten werden door haar gekwalificeerd als ‘tegen het Europees recht in’, ‘overbodig’ en ‘in strijd met de gedachte van de wetgever over maatschappelijke ondersteuning’.De eerste twee wetsvoorstellen, geen verplichting tot het uitschrijven van aanbestedingen en het invoeren van een basistarief, kunnen in de Senaat rekenen op brede steun. Het derde voorstel over een geoormerkte specifieke uitkering, roept meer twijfel op, omdat dat voorstel zou botsen met de beleidsvrijheid van gemeenten in het kader van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning. Renske Leijten betoogde dat de door haar verdedigde voorstellen de mogelijkheden van gemeenten wel inkaderen maar niet belemmeren. Ze wees erop dat de in de Eerste Kamer gemaakte opmerkingen ook in de Tweede Kamer aan de orde waren geweest maar niet geleid hadden tot afwijzing van een van de drie voorstellen. Ze was blij met de brede steun voor in ieder geval twee van de drie voorstellen, van SP, PVV, PvdA, GroenLinks, Partij voor de Dieren, 50+ en de Onafhankelijke Senaatsfractie, samen goed voor 40 van de 75 zetels. Of het oormerken van de middelen het ook haalt, blijkt over twee weken als de stemming in de Senaat plaatsvindt.

In Velsen verloopt de aanbesteding van de thuiszorg dit jaar. De lokale SP afdeling wacht daarom met spanning de stemming in de Eerste Kamer af, maar is zeer verheugd over deze gunstige berichten uit Den Haag. Wanneer deze wetten aangenomen worden zal dat een aanzienlijke verbetering betekenen voor de thuiszorg in Velsen.