SP-raadslid Vrijhof blij met doortrekken blindengeleidestrook tussen Stadhuis en Bibliotheek

7 februari 2012

Velsen. Al jaren stond het doortrekken van de blindengeleidestrook op het Dudokplein tussen de publieksafdeling van het Stadhuis en de Openbare Bibliotheek in IJmuiden hoog op de agenda van het Gehandicaptenberaad Velsen. Verschillende partijen uit de gemeenteraad, waaronder de SP, bleven de verantwoordelijke wethouders herinneren aan het belang van deze voorziening.

Frits VrijhofSP-raadslid Frits Vrijhof is erg tevreden met de geleidestrook: “We hebben sinds 2008 herhaaldelijk voor de voorziening gepleit; eerst bij wethouder Korf en vervolgens bij wethouder Vennik. Met de herinrichting van een deel van het Dudokplein is deze geleidestrook met voelbare tegels eindelijk gerealiseerd.” Op deze manier gaat het voor de SP'er zeker de goede kant op. Vrijhof merkt wel op dat het pad dan ook wel sneeuwvrij gehouden moet worden. Adel verplicht.
“En als we dan toch goed bezig zijn, dan zou de gemeente voor het oversteken ook nog een zebrapad moeten aanleggen. Want nu is de oversteek naar het plein voor kinderen, ouderen en slechtzienden nog altijd een hachelijke onderneming", aldus Vrijhof. Er is volgens de SP bij zebrapaden geen sprake van “schijnveiligheid” zoals de wethouder recent nog opmerkte naar aanleiding van de discussie over het plan om de zebrapaden op de Planetenweg te laten verwijderen. Vrijhof: “Op ontsluitingswegen zijn zebrapaden vijftig tot honderd keer veiliger dan zonder, zeker als het gaat om kwetsbare burgers in het verkeer zijn dit soort voorzieningen echt noodzakelijk".

ZebraNaar aanleiding van het plan van het college om de zebrapaden op de Planetenweg te verwijderen is de SP onlangs een poster-actie begonnen. Op alle lantarenpalen bij een zebrapad op de Planetenweg en het Zeewijkplein hangt een poster. Ook is de poster te bewonderen in vele portiekflats op de Planetenweg! U kunt deze poster hier downloaden!
Tevens heeft de SP hierover vragen gesteld aan de wethouder!