Herdenking Hannie Schaft

25 november 2011

Herdenking Hannie Schaft

De herdenking van Hannie Schaft wordt alweer heel wat jaren in Haarlem gehouden. Met ieder jaar vele bekende en vertrouwde gezichten, wat de herdenking tot een warm samenzijn maakt. Toch zou de stichting het gedachtegoed meer uit willen dragen aan een bredere doelgroep.

Hannie SchaftDit jaar zal er naast de vertrouwde herdenking op zondag nog een aantal activiteiten plaatsvinden: een dialoog-avond in het Noord-Hollands archief met als spreker René Danen van Nederland Bekent Kleur en een fietstocht door Haarlem langs plekken die belangrijk zijn geweest voor het verzet. Het wordt zeker een avond die de moeite waard is met tevens theater, gedichten en muziek. Ook de vaste tentoonstelling Drie vrouwen in het verzet is de moeite waard om mee te pikken.

Programma:

Zaterdag 26 november 2011

Dialoog-avond met sprekers, theater en muziek
Locatie: N-H archief Jansstraat 40 in Haarlem
Tijd: Inloop v.a. 19.30 uur start 20.00 uur
Entree: € 4,50 (inclusief drankjes)
Reserveren: hannieschaftherdenking@gmail.com

Het theater op zaterdagavond wordt gemaakt en uitgevoerd door Marius Bruijn.
Marius Bruijn, Haarlem 1981, studeerde Cultureel Erfgoed aan de Reinwardt academie en daarna volgde hij de Toneelacademie Maastricht. Thans is hij werkzaam als acteur en theatermaker vanuit Haarlem. Geschiedenis, en met name Haarlemse geschiedenis is vaak een inspiratiebron voor hem. Daarom is het niet vreemd dat hij enthousiast is om voor de Hannie Schaft herdenking dit jaar een kort theaterstuk te maken over deze bijzondere Haarlemse. Over Hannie's daden, maar vooral over haar erfgoed. Wat is in de huidige samenleving nog van waarde van haar verzet tegen fascisme en onrecht? Marius werkt hierbij samen met actrice Robin Steegman.
Voor meer informatie over Marius Bruijn: www.kwezel.nl

Zondag 27 november

Herdenking
13.00 uur Groenmarktkerk, Nieuwe Groenmarkt 12 in Haarlem
Openingswoord Paul Elsinga
Woord namens het stichtingsbestuur: Ineke Hilhorst
Hannie Schaft lezing: Carel Kuyl - hoofdredacteur Nieuwsuur
Muzikale bijdrage: Vocaal Ensemble Nuance
Gedichten: Rose Rodrigues Pereira

Stille tocht naar Kenaupark ter herdenking van het verzet door vrouwen in WO II en tegen racisme, fascisme en discriminatie
Herdenkingsceremonie in het Kenaupark bij het monument “Vrouw in verzet”

Na afloop koffie en thee in de Groenmarktkerk

De Hannie Schaft lezing wordt verzorgd door Carel Kuyl. Carel Kuyl (1952) maakte als televisiejournalist tal van reportages in het buitenland voor diverse nieuwsprogramma's van de Publieke Omroep. Ook was hij een van de initiatiefnemers van het befaamde zondagse discussieprogramma “Het Capitool”. Tegenwoordig is hij hoofdredacteur van het belangrijkste actualiteitenprogramma op de Nederlandse televisie: “Nieuwsuur”, dat dagelijks om 22.00 uur wordt uitgezonden op Ned.2 bij de NOS/NTR. Carel Kuyl zal vanuit de actualiteit ingaan op zaken die zowel hem als onze stichting bezig houden: fascisme, racisme en discriminatie.

Fietstocht langs het verzet met theater
Start vanaf het N-H archief, Jansstraat 40 in Haarlem
Tijd: 15.00 uur, aansluitend aan de herdenking