SP'ers uit Velsen overnachten met ViVa-vrouwen op de Grote Markt in Haarlem

29 juni 2011

SP'ers uit Velsen overnachten met ViVa-vrouwen op de Grote Markt in Haarlem

Velsen - Maandag 27 juni startten de actievoerende ViVa!-medewerkers een 72 uur durende tentenkamp op de Grote Markt in Haarlem. Dit tentenkamp valt binnen de twee stakingsdagen op dinsdag 28 en woensdag 29 juni. De ViVa! Thuiszorgmedewerkers voeren al tijden actie tegen het loonsverlagingsvoorstel en tegen het ontslag van 350 medewerkers.

Tentenkamp-Viva-01
Jan Müter en Gerko Buist op de Grote Markt in Haarlem - Foto: Robert Koelewijn

De SP in Velsen ondersteunt de acties en bestuursleden Jan Müter en Gerko Buist besloten om maandagnacht in de tent op de Grote Markt te blijven slapen.
Om de stakingsacties kracht bij te zetten zijn de SP afdelingen in Velsen en Haarlem een poster- en handtekeningenactie begonnen, waarmee ze zullen staan in winkelcentra en op markten.

Tentenkamp-Viva-01
SP-Tweede Kamerlid Renske Leijten in gesprek met actievoerders - Foto: Robert Koelewijn

Ook landelijke politici zijn veelvuldig te zien tijdens de acties. Zo spraken SP-fractievoorzitter Emile Roemer en PvdA-fractievoorzitter Job Cohen de stakers al toe in respectievelijk Velsen-Noord en Haarlem. SP-tweede Kamerlid Renske Leijten laat vrijwel geen enkele stakingsdag aan haar voorbij gaan.

Ook op politiek niveau wordt er resultaat gehaald. Zo werd in Velsen een motie van de SP en Velsen Lokaal door de gemeenteraad aangenomen waarbij in het vervolg thuiszorg alleen nog wordt aanbesteed met signalering.