Stakingskaravaan van de Viva-Thuiszorg komt vrijdag 20 mei naar IJmuiden

18 mei 2011

Stakingskaravaan van de Viva-Thuiszorg komt vrijdag 20 mei naar IJmuiden

Velsen - Medewerksters van de Viva-Thuiszorg leggen vrijdag 20 mei opnieuw massaal het werk neer en komen naar het gebouwencomplex van de Velserduin in IJmuiden. 350 van de 650 met ontslag bedreigde thuiszorgmedewerksters zwicht niet voor de intimidatie en dreigementen van de directie. Zij zeggen NEEN tegen een 30% loonsverlaging of ontslag. Een deel van hun collega’s heeft getekend en een ander deel heeft de buik vol van de intimidatie en de respectloze bejegening door de directie en zet hun loopbaan elders voort.

Woensdag 11 mei hebben meer dan 120 stakers, cliënten en veel sympathisanten voor een zeer geslaagde actiebijeenkomst gezorgd. Onder een mooi zonnetje op een prachtig plein konden zij luisteren naar boeiende sprekers en een spetterend optreden van de groep iNtrmzzo . Deze bijeenkomst heeft heel veel positieve publiciteit opgeleverd.

Woensdag 11 mei hebben we het al aangekondigd : we zetten onze actie door. Vrijdag 20 mei wordt de tweede stakingsdag. Op die woensdag gaven veel stakers al aan dat ze vrijdag 20 mei weer in staking wilde gaan. Via de post kwamen daarna nog meer dan dertig aanmeldingen. Zo komen we vrijdag weer op meer dan 100 stakers! Gezien het feit dat er nogal wat collega’s v op vrijdag niet werken kunnen we concluderen dat de actie groter wordt.

Vrijdag 20 mei houden de ABVAKABO FNV en de actiegroepen WIJZIJNDETHUISZORG uit Haarlem en IJmond een actiebijeenkomst in zalencentrum Velserduin, gevestigd aan Velserduinplein 3, in IJmuiden. Stakers worden vanaf 10.30 verwacht om zich te laten registreren. Ook niet-stakers en sympathisanten zijn natuurlijk van harte welkom. Vanaf 11.00 tot 12.00 is een programma met verschillende sprekers. Ook wethouder Westerman wordt uitgenodigd om hun visie van de IJmondgemeenten op een goede thuiszorg toe te lichten.

In januari kwamen de eerste werknemers van ViVa! Zorggroep in beweging tegen de plannen van de werkgever. In Velsen en Haarlem gingen de Viva-medewerksters de straat op. Vele acties zijn er sindsdien ondernomen, Woensdag 11 mei ging een grote groep van meer dan 120 werknemers staken. De werkgever heeft inmiddels ontslagaanvragen ingediend bij het UWV, en weigert dus om zijn plannen in te trekken. Daarom wordt op vrijdag 20 mei opnieuw gestaakt!

Onze rechtvaardige eisen zijn en blijven:
- intrekken van het collectief ontslag; blijven werken tegen de huidige arbeidsvoorwaarden conform cao VVT
- ViVa! moet stoppen met het voorleggen van de onmogelijke keuze voor loonsverlaging of ontslag
- ViVa! moet de eisen van de gemeente vertalen in de functiebeschrijvingen van de werknemers
- Werkgever moet het éénzijdig buiten werking stellen van het sociaal plan ongedaan maken.

Stakingen in de zorg komen niet veel voor. De werkgever heeft het dan wel heel erg bont gemaakt. Het is een uiterst middel om op te komen voor je belangen. Maar gezien de voorstellen en de houding van de ViVa! Zorggroep laat zij haar medewerkers geen andere keuze.