Ledenvergadering in teken boekpresentatie - "RESPECT!"- over spraakmakende actie in de schoonmaak in 2010

26 mei 2011

Succes-actie Schoonmakers
VELSEN • De SP-afdeling Velsen houdt op maandag 30 mei een algemene ledenvergadering in de Spil. Vanaf 20.45 staat die avond, wanneer ook niet-leden toegankelijk zijn, geheel in het teken van een boekpresentatie over de roemruchte staking van de schoonmakers in 2010. Deze maand verscheen van de hand van Diederik Olders en Sjaak van der Velden, medewerkers van het Wetenschappelijk Bureau van de SP, het boek‘Respect!’ over deze langste staking uit de Nederlandse geschiedenis sinds 1933.

De schoonmakers vochten destijds voor recht en respect en wonnen tegen de verwachting van velen die strijd op een glorieuze wijze. Naast bijscholing en Nederlandse les dwongen zij een loonsverhoging af van 3,5 % over twee jaar. Over de hele wereld is over deze bijzondere staking gesproken en geschreven. Een delegatie van de stakers werd zelfs naar Nagasaki in Japan ontboden om daar een prestigieuze prijs in ontvangst te nemen voor meest aansprekende vakbondsactie van het afgelopen jaar.
De SP in Velsen hoopt dat de stakende medewerksters van de Viva, die juist op 30 en 31 mei in staking gaan, inspiratie en kracht zullen putten uit de ervaringen van de schoonmakers. De aftrap voor de discussie zal worden verzorgd door Bob Wester, Organiser in dienst van de ABVAKABO FNV, met een inleiding over het nieuwe vakbondsconcept ‘organising’. Bij de presentatie is ook het boek verkrijgbaar (126 pagnina’s met veel foto’s) voor slechts 5 euro.
Dus:
Aanvang 20.45 – tot ca. 22.30 uur.
Plaats: buurtcentrum 'De Spil',
(route >) Frans Halsstraat 29 – 1971 VZ IJmuiden.
Voor informatie: SP-Velsen, Gerko Buist:
T 0255-537749,
M 06-28717998,