Aanvalsplan SP: ‘Verbied uitmelken bewoners zorginstellingen’

19 februari 2011

Aanvalsplan SP: ‘Verbied uitmelken bewoners zorginstellingen’

Renske LeijtenSP-Kamerlid Renske Leijten presenteert vandaag een aanvalsplan om een einde te maken aan het uitmelken van bewoners van zorginstellingen. Bij de SP zijn uit het hele land voorbeelden gemeld van bewoners van ouderen- en gehandicapteninstellingen die een rekening kregen gepresenteerd voor zaken waar ze helemaal niet voor hoeven of zouden hoeven te betalen.
Het onderzoek van de Nederlandse Zorgautoriteit dat vandaag verscheen bevestigt dat beeld. Leijten: ‘Als zaken in rekening worden gebracht die al betaald zijn uit AWBZ-premies, is dit keiharde fraude door de zorginstelling. Maar ook een factuur voor een bezoek van de glazenwasser in de instelling of zoiets kleins als een koekje bij de koffie vind ik getuigen van een beschamende boekhoudersmentaliteit.’ Leijten heeft een debat aangevraagd met de staatssecretarissen van Volksgezondheid en Justitie.

Leijten is geschrokken van de lange lijst met zaken die aan bewoners van zorginstellingen in rekening worden gebracht. ‘Je kan het zo gek niet bedenken of bewoners moeten ervoor betalen. Er worden rekeningen geschreven voor zaken als een douchebeurt, het gebruik van washandjes, een glas melk bij de maaltijd of vage zaken als ‘woon- en leefklimaat. Ook ontvangen bewoners rekeningen voor ‘vrijwillige bijdragen’, die niet vrijwillig blijken te zijn. Verder worden idioot hoge administratiekosten in rekening gebracht.’
De SP komt met een 5-punten aanvalsplan om een einde te maken aan de misstanden in zorginstellingen:

• Stel bestuurders van AWBZ-instellingen strafrechtelijk aansprakelijk voor fraude met bijbetalingen
  • Zorg dat bestuurders van AWBZ-instellingen voortaan civielrechtelijk aansprakelijk kunnen worden gesteld voor een schadevergoeding aan de gedupeerde bewoners
  • Geef gedupeerde bewoners hun geld terug, zoals de voormalige CDA-minister Klink heeft beloofd
  • Laat de Nederlandse Zorgautoriteit voortaan ook optreden bij individuele meldingen over bijbetalingen, in plaats van alleen bij groepen
  • Verplicht instellingen om nu openheid te geven over de diensten die zij in rekening brengen en om vage rekeningen te specificeren

Leijten: ‘Met deze eisen lossen we natuurlijk slechts een aantal symptomen van ons huidige zorgstelsel op. Al deze verschijnselen worden uiteindelijk veroorzaakt door het productdenken van 'marktwerking' in de zorg. De Zorgzwaartefinanciering moet op de schop, zorgindicaties moeten we voortaan overlaten aan het zorgpersoneel en de bewoners zelf en de AWBZ moeten we uitbreiden in plaats van uitkleden.’
Update:
Leijten heeft inmiddels een debat aangevraagd in de Tweede Kamer en daarvoor steun gekregen van andere fracties. Het debat wordt in maart gehouden.