'ARMOEDE WERKT NIET!' Campagne van start in Velsen

5 januari 2011

'ARMOEDE WERKT NIET!' Campagne van start in Velsen

De SP Velsen ging zaterdag 8 januari 2011 van start met de actie tegen de voorgenomen bezuiniging in de sociale werkvoorziening. Wanneer deze bezuiniging doorgaat betekent dit minstens 30.000 minder banen in deze werkvoorziening.SP-leden in actie bij Meergroep Kringloopwinkel

Al eerder werd het startsein gegeven in de Brabanthallen in Den Bosch voor de actie “Armoede Werkt Niet”. 1500 mensen met een beperking demonstreerden daar tegen de voorgenomen bezuiniging in de sociale werkvoorziening.
Ook in Velsen moeten velen voor hun werk vrezen. De SP in Velsen voerde actie bij de kringloopwinkels in IJmuiden en Santpoort Noord die onder de sociale werkvoorziening vallen.

Wanneer de plannen van het kabinet Rutte doorgaan komt het voortbestaan van deze winkels in gevaar. Voor de SP is dit onacceptabel.
Rutte vindt dat mensen met een beperking makkelijk een reguliere baan kunnen vinden en vindt ze 'profiteurs' van de samenleving. De SP vindt deze bewoordingen kwalijk en kwetsend en zal zich blijven verzetten tegen deze bezuiniging. Jan Müter, afdelingsvoorzitter van de SP afdeling Velsen: “deze mensen zullen heel moeilijk aan het werk komen en zullen dan ook in de bijstand terecht komen. Je ontneemt ze een kans om een nuttige invulling aan hun leven te geven.”

Ook in de IJmond dreigen honderden mensen hun werk te verliezen met alleen maar armoede, eenzaamheid en ledigheid als perspectief. En als bijstandsgerechtigden worden zij dan ook nog eens tot 2.000 euro op hun inkomen gekort. Dit is een buitengewoon onrechtvaardige oplossing voor de begrotingsproblemen waarvoor het kabinet zich gesteld ziet, als gevolg van de financiële crisis. Want de Jonggehandicapten en de medewerkers van de sociale werkplaatsen hebben in elk geval die crisis niet veroorzaakt. De hoogste inkomens laat men ongemoeid.

Ook het gemeentebestuur van Velsen heeft inmiddels haar zorgen geuit over de dreigende bezuinigingen, maar voor verandering van het beleid is een brede coalitie van belanghebbenden en het bredere publiek noodzakelijk. Voor informatie en deelname aan deze actie: www.armoedewerktniet.nl of tel: 06 29601920.

www.armoedewerktniet.nl