Brabanthal te klein voor de manifestatie 'Armoede werkt niet'

3 december 2010

Brabanthal te klein voor de manifestatie 'Armoede werkt niet'

Zaterdag 26 november werd in de Brabanthallen in Den Bosch de manifestatie 'Armoede Werkt Niet' gehouden. De manifestatie was een protest tegen de bezuinigingen in de sociale werkvoorziening. In de kabinetsplannen word fors ingegrepen in deze voorziening. Minstens 30.000 mensen met een beperking dreigen hierdoor de dupe te worden en zullen een zinvolle invulling van hun leven mislopen. Een impressie van een ooggetuige.

Actie tegen bezuinigingen in de sociale werkvoorziening

Stroompjes samenkomend vormen soms wilde rivieren. Dat was ook de indruk in Velsen. Twee leden uit onze afdeling ontmoetten op bij het station Sloterdijk van Amsterdam enkele tientallen met een beperking en bondgenoten bij één van de drie bussen die vanuit Amsterdam naar Den Bosch reden. Bij de Brabanthallen parkeerden enkele tientallen bussen met evenzoveel bezoekers voor de manifestatie, waarvoor - heel opmerkelijk - een SP-windzuil gebroederlijk naast PvdA-vlaggen sierden. In de grote ontvangsthal waren stands van de SP, de PvdA en van de ABVAKABO. En mensen getooid met T-shirts, petjes en sjaaltjes van deze organisaties liepen in een vrolijke chaos door elkaar heen, op zoek naar bekenden, koffie en een praatje. Het programma, met sprekers als Agnes Jongerius, Emile Roemer en Job Cohen, afgewisseld met muziek en infotainment, bleek echter zo veel mensen aan te spreken, dat het niet lang duurde of dat de zaal te klein bleek en allerijl vergroot moest worden.

Verbond tussen SP en PvdA?

Duidelijk werd dat de manifestatie gezien moet worden als een start van een langer durende campagne om de dreigiende bezuinigingen op de Wajong, de WSW en de WWB van tafel te vechten. Met deze opkomst van meer dan 1500 bezoekers en deze brede coalitie biedt dat hoop en perspectief, dat we door gezamenlijke actie ook werkelijk resultaten kunnen boeken. Het signaal is later die dag door de media ook goed opgepakt. Rutte c.s. kunnen hun borst vast nat maken voor een 'hete herfst' in deze koude dagen.