Verkiezingsdebat Velsen-Noord

11 februari 2010

Verkiezingsdebat Velsen-Noord

De SP Velsen was aanwezig bij het verkiezingsdebat in Velsen-Noord op woensdag 10 februari. Het debat was georganiseerd door het Wijkplatform Velsen-Noord en werd gehouden in Buurtcentrum De Mel.

Namens de SP voerde lijsttrekker Mireille Koedijker het woord. Verder waren er lijstrekkers of vertegenwoordigers van de PvdA, VVD, CDA, GroenLinks, Velsen Lokaal, LGV, D'66 Velsen, ChristenUnie en ZEN.

De zaal was goed gevuld met politici en bewoners en er ontstond al snel een verhitte discussie met de zaal. Er werd gesproken over de invulling voor het verbeteren van Sportpark Rooswijk. Hiervoor is twee miljoen euro beschikbaar. De bewoners zien hier graag ook een sporthal komen, maar dit zal het hele bedrag opslokken. De partijen, met uitzondering van de LGV zien hier niets in.

Opvallend was dat de PvdA vlak voor de verkiezingen met een folder kwam met verbeterpunten voor Velsen-Noord. Waar de partij Velsen-Noord vier jaar links heeft laten liggen belooft het nu gouden bergen. Het is maar zeer de vraag wat daar na de verkiezingen van over blijft.

De discussie over het MFA (multifuncionele accomodatie) ontaarde in een heftige woordenwisseling tussen met name de PvdA, het CDA en het publiek. De PvdA en het CDA stonden hierin lijnrecht tegenover elkaar en vochten om de microfoon. Waar de PvdA het liefst morgen al gaat bouwen is het CDA uiterst gereserveerd. Mireille Koedijker van de SP maakt zich zorgen of er straks wel geld voor dit project is, zeker gelet op de komende verkiezingen. Wanneer er geld vrijkomt moet dit besteed worden aan Velsen-Noord. Er moeten woningen gebouwd worden en nieuwe schoolgebouwen het liefst in de vorm van een brede school.

De VVD haalde keer op keer het tevredenheidsonderzoek te voorschijn, waaruit blijkt dat de Velsen-Noorder best wel tevreden is.

Ook Velsen Lokaal heeft grote plannen met Velsen-Noord. Vraag hierbij is waarom deze partij niets heeft gedaan toen ze in het College zaten.