Debatavond over onderwijs en integratie in Kuba Moskee

6 februari 2010

Debatavond over onderwijs en integratie in Kuba Moskee

De lijstrekker van de SP Velsen, Mireille Koedijker ging in debat met de lijsttrekkers van de andere politieke partijen in Velsen. Het debat werd gehouden in de Kuba Moskee in IJmuiden en werd georganiseerd door D'66 Velsen

De volgende partijen waren aanwezig: PvdA, CDA, VVD, GroenLinks, Velsen Lokaal, ChristenUnie, ZEN en uiteraard de SP

De opkomst was heel goed en het beloofde een spannend debat te gaan worden, die in handen lag van gespreksleider Fatma Koºer Kaya Tweede Kamerlid voor D66 ,ware het niet dat een piepende microfoon er voor zorgde dat de partijen zich niet eens fatsoenlijk konden voorstellen.

De avond stond in het teken van “Integratie en Onderwijs” waaruit ik opmaak dat D66 Velsen zich hierin goed zou kunnen onderscheiden van de andere partijen en zij op dit onderwerp winst zouden kunnen maken. Helaas viel dit onderwerp volledig in duigen en trok Fatma Koºer Kaya haar eigen plan door de stelling die D66 had opgesteld niet spannend genoeg te vinden en de zaal een stelling te laten maken.

De eerste discussie haalde de stelling maar half en als er al iets gevraagd werd aan de partijen konden alleen diegenen die rechts waren opgesteld hun mening geven (links waar Mireille zat werd overgeslagen vanwege de vreselijke piep in de microfoon). De mensen achter in zaal gingen dan ook in grote getalen buiten een sigaretje roken.

SP-lijsttrekker Mirelle Koedijker tijdens het debat.

Na de pauze waren (de jongeren) echt allemaal weg en de zaal voorin half leeg, ging mevrouw Koºer Kaya de zaal in om met het nog aanwezige publiek ( veel aanhang van PVDA)om zich in het onderwerp woningbouw te storten. De partijen die nog steeds keurig voor de tafel zaten opgesteld werd niets gevraagd ook niet meer gemengd in het gesprek en zaten echt voor spek en bonen. Lijsttrekker, van de lokale partij Democraten 66 Velsen, Annette Baerveldt, greep vlak voor het einde in om nog net op tijd een boodschap mee te kunnen geven naar Den-Haag.

Een zwevende kiezer heeft van deze avond niets mee gekregen en zal nog steeds niet weten hoe de lokale partijen over dit onderwerp denken. Al met al een heel slecht georganiseerde avond en een voorbeeld hoe het niet moet.