15.238!

1 april 2009

15.238!

Het handtekeningen actiecomité van Wil Kramer heeft in twee maanden tijd het historische aantal van 15.238 handtekeningen opgehaald ter ondersteuning van de eis dat het Rode Kruis Ziekenhuis in Beverwijk dicht bij Velsen moet blijven.

De actie van Wil Kramer is daarmee een doorslaand succes en vormt een krachtig signaal van de Velsense bevolking in de richting van het RKZ en al diegenen die invloed (kunnen) hebben op de uiteindelijke locatie keuze.
De handtekeningenactie stelt twee eerdere acties uit het verleden in de schaduw. Tien jaar geleden werden tegen het vertrek van het Zeeweg ziekenhuis ruim 7.800 handtekeningen opgehaald. De SP haalde in 2004 ruim 11.000 handtekeningen op voor het behoud van de ambulancepost in Velsen-Zuid. Het Zeeweg ziekenhuis is vertrokken. De ambulancepost in Velsen-Zuid is gebleven.

Op 22 januari werd bekend dat het RKZ verhuisplannen heeft naar Heemskerk/Uitgeest. Direct de volgende dag startte Wil Kramer, daartoe min of meer uitgedaagd door de journalist Bart Boele, haar handtekeningenactie. Op 31 maart is de actie formeel afgesloten en zijn de lijsten geteld (bekend is dat er nog lijsten onderweg zijn naar het comité. Daar staat tegenover dat meerdere mensen uit boosheid meerdere handtekeningenlijsten hebben getekend). In mei worden de handtekeningen aangeboden aan de nieuwe directeur van het RKZ. Een kopie van de lijst zal nog aan de Wethouder Annette Baerveldt en Burgemeester Cammaert worden aangeboden, na een tocht van de IJmuider Harmonie door de straten van IJmuiden.

Veruit het grootste deel van de handtekeningen zijn in IJmuiden gezet. Daar was ook uit de bevolking de meest actieve en spontane medewerking van bewoners, winkeliers en instellingen om de handtekeningenactie praktisch te ondersteunen of te faciliteren. Naar schatting heeft de helft van de IJmuidenaars getekend.

De actie vormt een krachtig pleidooi om de locatie van het RKZ in de onmiddellijke omgeving van het Station in Beverwijk – de Wijckerpoort – te heroverwegen en op de mogelijkheden te onderzoeken. In een eerste reactie heeft de directie van het RKZ verklaart dat dat terrein van 2,5 ha niet groot genoeg is. De beoogde locatie in Heemskerk biedt ruimte van meer dan 6 ha. Dat biedt de mogelijkheid om een groot gebouw zonder verdiepingen te realiseren, met veel parkeerruimte daar omheen. Het is juist de vraag of die wens gefaciliteerd moet worden, in deze tijd van schaarste aan bouwgrond en het toenemende belang van de bereikbaarheid van voorzieningen per openbaar vervoer. De actie van Wil Kramer maakt duidelijk dat nog eens 15.238 argumenten zijn te bedenken die ervoor pleiten dat het RKZ, op de Wijckerpoort, dicht bij Velsen blijft.