Openbare discussie over milieuvergunning Corus woensdagavond 19 november

11 november 2008

Openbare discussie over milieuvergunning Corus woensdagavond 19 november

woensdagavond 19 novemberis er een openbare bijeenkomst over het Herstelbesluit van de Provincie rond de milieuvergunning voor Corus.

Centraal staat de vraag of de volksgezondheid met de milieuvergunning voor Corus voldoende in acht wordt genomen. Iedereen is welkom om in Buurthuis De Mel zijn of haar zegje te doen.

Deelnemers aan de avond zijn Bart Heller (GroenLinks en als Gedeputeerde van de provincie Noord-Holland verantwoordelijk voor het Herstelbesluit), Rolf Aarendonk van de Milieufederatie, Douwe Sauw Duwalda van de Dorpsraad Wijk aan Zee (o.v.), en SP Statenlid Klaas Gunster. Ook is Corus uitgenodigd, maar zij doen helaas niet mee.

Achtergronden

Afgelopen mei wees de Raad van State de nieuwe milieuvergunning van de Provincie Noord-Holland aan Corus op 19 punten af. Dit in reactie op bezwaren van omwonenden, zoals de Dorpsraad Wijk aan Zee. Maar ook van milieuorganisaties als de Milieufederatie Noord-Holland en de Stichting Natuur en Milieu. De provincie kreeg 20 weken de tijd om het een en ander te repareren.

Op 29 oktober j.l. kwam de Provincie met een Herstelbesluit. Op zestien punten werd de vergunning aangescherpt. Belanghebbenden hebben nu tot 20 december a.s. de tijd om zo nodig bezwaar in te dienen bij de Raad van State.

De milieuprestaties van het staalbedrijf kunnen en moeten beter. Vooral op het punt van de uitstoot van fijn stof, zware metalen en dioxines. De verbeteringen hoeven overigens niet allemaal onmiddellijk te worden gerealiseerd of toegepast. Corus krijgt voor enkele installaties nog één of meer jaren de tijd om te experimenteren en de ‘best beschikbare technieken’ voor eigen gebruik te ontwikkelen. Ook wordt verlangd dat Corus haar uitstoot van schadelijke stoffen vaker meet.

In een omstreden documentaire van Zembla, ‘Het Gif van Corus’, is eerder de nodige beroering gewekt. Volgens de makers van Zembla zou de kans op gezondheidsklachten in de regio rond het staalbedrijf duidelijk hoger liggen dan elders. Zo zouden verhoogde concentraties van zware metalen in de haren van kinderen zijn gevonden. Later bleek dat op grond van onderliggende onderzoekingen dat juist niet kon worden beweerd.

Toch wilde minister Cramer van Milieu en Ruimtelijke Ordening een groot gezondheidsonderzoek naar de effecten van de uitstoot van schadelijke stoffen door Corus. Zo nodig zal de milieuvergunning aan de hand van de resultaten alsnog moeten worden aangepast.

Huisarts A.B. van Oudvorst, die al tientallen jaren zijn praktijk heeft in Wijk aan Zee, spreekt van een opmerkelijk hoog aantal sterfgevallen als gevolg van kanker in zijn praktijk. Hij vermoed een correlatie met de emissie van het staalbedrijf. Die samenhang ziet ook FNV Bondgenoten. Eind vorige eeuw is er namelijk al in een rapport van de International Metalworkers Federation (IMF), het overkoepelend orgaan van alle metaalbonden over de hele wereld, aangetoond dat er een duidelijke relatie ligt tussen staalproductie en kanker! Het zijn met name de stoffen chroom, PAK-stof en fijnstof die hiervoor verantwoordelijk zijn en voorkomen in staalbedrijven.

Al met al lijkt het een boeiende avond te worden. Iedereen is van harte welkom om mee te praten. De toegang is gratis.

Woensdag 19 november vanaf 20:00 uur (zaal open 19:30 uur).
Buurthuis de Mel, Wijkermeerweg 1, 1951 AH Velsen-Noord
Voor informatie en contact: Jan Müter, Afdelingsvoorzitter SP Velsen en lid gemeenteraad
tel: 0255 520815 / 06 22891193; E-mail: janmuter@hotmail.com