Algemene beschouwingen 09-10-2008 Hoe geloofwaardig is de politiek in Velsen?

10 oktober 2008

Algemene beschouwingen 09-10-2008 Hoe geloofwaardig is de politiek in Velsen?

Al jarenlang hebben PVDA,CDA en VVD zitting in het college van B&W in Velsen en is het “Huis niet op orde”. Komt dit door een gebrek aan visie of werkt men te veel langs elkaar heen?

De SP constateert steeds minder interesse bij de burgers voor de lokale politiek omdat zij te vaak niet voorzien worden van tijdige en juiste informatie en de signalen vanuit de samenleving niet worden opgepikt.
Beloften worden niet nagekomen. De beloofde woningbouw langs het kanaal in Velsen-Noord bleef uit en over het Gildenspoor wordt nauwelijks gesproken.

Het Waterland akkoord is nog steeds een duistere bedoening want de milieu vergunningen van Tata-Corus worden nu weer opnieuw bekeken..
Het bureau Berenschot constateerde dat de “oude pontweg” nog steeds een open einde regeling heeft en dat daar is tot nu toe niets aan veranderd.
In de Nieuwjaars speech van 2006 gaf de burgemeester aan dat hij het tot zijn taak rekende het stadhuis dichter bij de burgers te brengen. De SP constateert dat hier ook in 2008 weinig van terecht is gekomen. De politiek is hier uiteraard in zeer grote mate verantwoordelijk voor.

Het helaas in de raad breed ondersteunende beleid van het college om belangrijke “bovenwijkse zaken” en grote infra- structurele werken niet meer voor advies bij de platforms neer te leggen, was het zoveelste blijk van het niet serieus nemen van de broodnodige inbreng van de burgers. Gelukkig heeft de grote inzet van een nog steeds aanwezig, maar helaas slinkend aantal gemotiveerde burgers, toch nog geleid tot een zekere mate van overleg. De door de PVDA en CDA ontketende storm over het ontbrekende vertrouwen in een wethouder, bleek een storm in een glas water, “debat heeft geen zin” werd er gezegd.
Deze zaak heeft echter bij de SP door het ontbreken van een heldere discussie in de raadszaal, een wrange nasmaak achtergelaten, wij kiezen immers voor duidelijkheid en openheid. Zo doet u afbreuk aan de geloofwaardigheid van de politiek.

Het zal u niet verbazen dat de SP bij het afsluiten van nieuwe contracten ten behoeve van de WMO, van het college verlangt dat de kwaliteit van de te leveren zorg en ondersteuning, belangrijker wordt gevonden dan het er aan hangende prijskaartje.
Onder kwaliteit verstaan wij ook dat de zorg kleinschalig (op wijkniveau) en geïntegreerd kan worden aangeboden, kwaliteit moet dus voorop staan. DE ZORG IS GEEN MARKT.
Het rigide toepassen van de norm voor ondersteunings aanvragen is voor de SP niet aanvaardbaar. In plaats daarvan pleit de SP voor het invoeren van een toets op het vrij besteedbare inkomen van de aanvragers volgens NIBUD norm. Investeer ook in ambtenaren in plaats van voortdurend geld uit te geven aan peperdure externen en uitzendbureau’s. Wat dit aangaat hebben wij met instemming kennis genomen van het verzoek om extra budget voor scholing. We vragen ons echter wel af of dit toereikend is..

De ontwikkeling van het nieuwe winkelcentrum baart ons zorgen- en dan met name of het uitgangspunt - dat de gemeente niet bijdraagt -kan worden vastgehouden. Er zijn in de aanloop tot het oude plan forse investeringen gedaan, waarvan het de vraag is of die kosten-neutraal kunnen worden afgesloten. Onze fractie wil graag vastgelegd zien dat de verliezen op de verdere exploitatie verrekend gaan worden.
Wij menen dat met het fun-shoppen in IJmuiden niet zo’n vaart zal lopen en wij moeten dat als gemeente ook niet willen gaan promoten.

Ten slotte nog een paar zaken die de SP zeer na aan het hart ligt:
1 .Wij willen dat de vaststelling van Ruimtelijk Functioneel kaders weer een zaak van de gemeenteraad wordt.
2. Dat Seaport door kan gaan met de uitzendingen van de raad- en carroussel vergaderingen op een aanvaardbaar niveau.
3. Dat de onafhankelijke controller wordt aangesteld waarmee de financiële missers voor de burgers van Velsen beperkt kunnen worden.
4. Dat de milieuvergunning van Corus nauwgezet wordt gevolgd, evenals het gezondheidsonderzoek. Anders zullen wij onze aangehouden motie voor een bevolkingsonderzoek alsnog indienen.
De SP is er van overtuigd dat het huidige kapitalistische systeem zijn langste tijd heeft gehad en dat er een einde gaat komen aan het grote graaien ten koste van de burger. Ook het economische klimaat zal gaan veranderen. Wat ons betreft is de toekomst aan de menselijke waardigheid, gelijkwaardigheid en solidariteit.

Fractie SP Velsen