h

“Geef Driehuis terug aan de bewoners. Zo verlos je bus 75 van de stremmingen en zo houdt je de optie van transport over het spoor open.”

15 september 2008

“Geef Driehuis terug aan de bewoners. Zo verlos je bus 75 van de stremmingen en zo houdt je de optie van transport over het spoor open.”

De Socialistische Partij Velsen: ‘Maak van het Openbaar Vervoer geen dwaalspoor en maak het transport van goederen over het spoor weer mogelijk!

Velsen. Donderdag 11 september j.l. besloot de gemeenteraad van Velsen om de buslijn 75 om te vormen tot een vorm van Hoogwaardig Openbaar Vervoer – een soort Zuid-Tangent. Belangrijk daarbij is de route die de bus volgt en hoe het doorgaande autoverkeer door Driehuis en Santpoort wordt afgewikkeld. Het werd variant 2 - over de Santpoortse Dreef, een tunnel onder het spoor, en dan via het oude spoortracé tot het politiebureau naar de Lange Nieuwstraat.
hov lijn

Als SP zijn we blij met het besluit, maar we vinden het nog niet goed genoeg. Vrijhof: “We zijn vooral blij dat niet besloten is tot de aanleg van een randweg om Driehuis over het oude spoortracé. Voor deze optie bestond lange tijd een meerderheid in de raad. Nu, na veel discussie binnen en buiten de raad, zijn de VVD, de PvdA en het CDA op een nieuw ‘denkspoor’ gebracht, ten gunste van het openbaar vervoer. “Wij zijn geen asfalt-liberalen”, zo vatte Andries Kouthoofd de positie van de VVD samen. Het besluit omvat ondermeer verkeersmaatregelen om het doorgaande autoverkeer door Driehuis en Santpoort te beperken en dat bij de aanleg van het tracé wordt geanticipeerd op vertramming dan wel de aanleg van light-rail.

Toch is het besluit in de ogen van de SP-fractie in Velsen nog niet goed genoeg. Vrijhof: “Daarvoor gelden twee redenen. Ten eerste vrezen wij dat ook variant 2 nooit een HOV-kwaliteit krijgt, zolang de knelpunten in Santpoort-Noord en Haarlem-Noord niet zijn opgelost. En is daar helemaal geen uitzicht op. Met de belemmeringen in Santpoort en Haarlem lijkt de HOV door Velsen een beetje op de Betuwe-lijn – zonder aansluiting op het achterland.

Ten tweede ontbreekt optie om transport van goederen over het spoor in de toekomst mogelijk te houden. En juist voor die laatste optie gaan steeds meer stemmen op. Bekend is het pleidooi van de Stichting WIJS die zich de afgelopen jaren sterk heeft gemaakt voor behoud van de spoorlijn – ondermeer door een door vrijwilligers bemande stoomtrein te laten rijden. Ondertussen melden zich steeds meer ondernemers die emplooi zien voor de trein en goederentransport over het spoor. Stedebouw- en verkeerskundige Ir. Bach vertelde 28 augustus j.l. zijn publiek in de Bibliotheek van IJmuiden dat Velsen met het spoorwegtracé ‘goud’ in handen heeft. Ter bevestiging daarvan meldden zich ondernemers uit binnen – en buitenland. En nog deze zomer prees Bert Zijl, voorzitter van de regionale ondernemerskoepel FED IJmond, zich gelukkig met de spooraansluiting in IJmuiden: “Ik zie daar in de toekomst toch wel weer mogelijkheden voor”.

Hierom stelde de SP-fractie op 11 september in de gemeenteraad voor om de busroute 75 voorlopig te handhaven, en om het doorgaand autoverkeer om te leiden over de Rijksweg. “Daarmee geef je het dorp Driehuis terug aan de bewoners en zo verlos je bus 75 van de stremmingen”, aldus Vrijhof. En: “Gezien de onduidelijkheid over het tracé in Santpoort en Haarlem is het voor ons van de gekke om nu te besluiten om 50 miljoen te investeren in een tunnel en andere maatregelen. Daarmee ben je vanuit IJmuiden welgeteld twee minuten sneller op het Station in Haarlem, maar daarvoor moet je helaas wel vijf minuten eerder van huis. Tel uit je winst. Dat is geen Hoogwaardig Openbaar Vervoer, maar een duur provinciaal dwaalspoor.”

SP-fractie Velsen
Theo Vink, Frits Vrijhof en Jan Müter

U bent hier