Collegepartijen, Velsen Lokaal en Groenlinks zetten eigen brandweerlieden in de kou!

4 april 2008

Op de Raadsvergadering van 27 maart j.l. werd een besluit tot instemming met de regionalisering van de brandweer aan de Raad voorgelegd. Dit terwijl in een raadsbesluit van 30 augustus 2007 was bepaald dat van instemming alléén sprake zou kunnen zijn indien het sociale plan, onderdeel van de regionalisering, de instemming had van de Ondernemingsraad.

Die voorwaarde is indertijd op voorstel van de SP ingebracht en kreeg toen de instemming van de voltallige raad.

Ondertussen heeft de SP signalen ontvangen over verslechteringen in de arbeidsvoorwaarden die bij deze regionalisering worden doorgedrukt en die in het bijzonder nieuwe brandweerlieden treffen.

Het besluit dat aan de raad is voorgelegd, bindt de uitkomst van de onderhandelingen aan een einddatum. Dat is naar het oordeel van de SP schadelijk voor het goede verloop van die onderhandelingen en is bovendien volstrekt onnodig, omdat de gemeenteraad èlke twee weken bijeenkomt en na een akkoord van de OR dus onmiddellijk kan besluiten. Om die druk weg te nemen en de onderhandelaars de ruimte te bieden, kwam de SP-fractie met een ordevoorstel ‘om het voorgenomen besluit inzake de beoogde regionalisering van de brandweer van de agenda af te voeren tot het moment dat er een sociaal plan ligt dat de instemming heeft van de OR.’

SP-fractievoorzitter Vrijhof had dit ordevoorstel in de Gemeenteraad graag willen toelichten, maar kreeg daartoe van gelegenheidsvoorzitter Rob Meerhof (pvda) geen enkele ruimte. Hierom plaatsen wij die toelichting op de website.

Vrijhof: “Het voorgestelde besluit is in onze ogen niet goed en komt bovendien op het verkeerde moment. U vraagt onze instemming met het vóórnemen om per 31 maart het brandweerpersoneel over te dragen aan de Veiligheidsregio Kennemerland èn om de ontvlechting van het personeel per 1 juli 2008 te laten plaatsvinden - of zoveel eerder als mogelijk.
Dit besluit laat dus aan duidelijkheid veel te wensen over. Bovendien is er geen enkele reden een dergelijk besluit nú te nemen. Omdat wij elke twee weken een raadsvergadering houden, kunnen we gewoon besluiten wanneer alle voorwaarden, zoals die in het besluit van 30 augustus 2007 zijn verwoord, zijn vervuld.

Gezien de voorgenomen verslechtering in de arbeidsvoorwaarden hebben wij er alle begrip voor als de OR niet akkoord gaat en met een nieuw voorstel komt. Daarvoor moeten zij wat ons betreft ook alle ruimte krijgen.
Tenslotte wil ik opmerken dat in de wandelgangen van deze raad een discussie woedt over de kwaliteit van de discussie in de raad. Ik zou daar aan willen toevoegen dat we moeten waken over de kwaliteit van onze besluiten.