Zaterdag 29 maart Energiemarkt Bibliotheek Velsen

11 maart 2008

Zaterdag 29 maart Energiemarkt Bibliotheek Velsen

‘Het komt er nu op aan dat we in 20 jaar onze energiehuishouding volledig over een andere boeg gooien. De uitstoot van kooldioxide (CO2) moet rond 2030 gehalveerd zijn.

Daartoe zullen we het gebruik van fossiele brandstoffen fors moeten beperken. Naast een drastische beperking van ons energiegebruik zal ingezet moeten worden op zonne-energie en aardwarmte. De impact van die omschakeling op ons dagelijks leven is nog nauwelijks te overzien.’
Aan het woord is chemisch ingenieur Ton Maas en woordvoerder van het Innovatieplatform Klimaat en Energie. Dat Platform bestaat uit een aantal burgers uit Velsen dat het plan heeft opgevat om de benodigde omschakeling naar een klimaatbestendige economische ontwikkeling een duw in de goede richting te geven. Als schot voor de boeg zal op zaterdag 29 maart tussen 11 en 15 uur een Energiemarkt worden georganiseerd in en in samenwerking met de Openbare Bibliotheek Velsen in IJmuiden. Maas: ‘Het belooft een boeiende middag te worden. Een expert van de Milieufederatie Noord-Holland spreekt over de mogelijkheden voor energiebesparing en beperking van de CO2 emissie op lokaal niveau. Interessant voor zowel consumenten als lokale politici. Ook twee grotere spelers uit de regio komen aan bod. We zijn blij dat we Woningbedrijf Velsen en Corus bereid hebben gevonden een presentatie te geven van hun inspanning om het wonen en werken klimaatbestendiger te maken. En verspreid over de bibliotheek staan verschillende bedrijfstands met informatie over onder andere spouwmuurisolatie, isolatieglas, spaarlampen, klimaathypotheken, zonnecollectoren. Daar kunnen mensen terecht met allerhande vragen en kunnen zij zien en voelen hoe het werkt.’

Ton Maas werkte voor zijn pensioen in 2006 op de Universiteit van Utrecht. Maar tijd om het rustiger aan te doen heeft hij niet. De ernst van de klimatologische ontwikkelingen is in zijn beleving van dien aard dat nu actie geboden is. Ton Maas kan met passie praten over de winst die is te behalen door op grote schaal spaarlampen te gebruiken. ‘Voor hetzelfde licht heb je nog maar een kwart van de energie nodig’. Wat op dat terrein mogelijk is moet versneld gerealiseerd worden. ‘Het is een begin, hoe bescheiden ook, dat vandaag gerealiseerd kan worden.’ Maas heeft ook ideeën over verder liggende oplossingen voor het energieprobleem. Hij heeft hoge verwachtingen van de fusietechnologie. Dat is een variant van kernenergie, die niet is gebaseerd op kernsplijting, zoals de bestaande centrales, maar op het samensmelten van atomen onder hoge temperatuur en druk, kernfusie. De techniek daarvan staat nog wat in de kinderschoenen, maar is volgens Maas veelbelovend. ‘In de jaren negentig van de vorige eeuw zijn de onderzoeksbudgetten door de kunstmatig lage olieprijs en tegenwerking van de kant van de olie-industrie gekortwiekt. De ontwikkeling van de fusietechnologie is daardoor ernstig vertraagd. Dat is zeer treurig want de fusietechnologie genereert hoegenaamd geen afval en de grondstoffen zijn alom tegenwoordig. Ook Nederlandse onderzoeksinstituten, zoals het FOM-Instituut voor Plasmafysica Rijnhuizen, leveren een belangrijke bijdrage aan deze onuitputtelijke bron van energie.’

De ambities van het Innovatieplatform zijn bescheiden en ambitieus tegelijk. Maas: ‘Ons doel is ontmoetingen tot stand helpen brengen die dienstbaar zijn het zuiniger en schoner maken van de collectieve voorzieningen, de productie in bedrijven en van de particuliere consumptie’. Maas benadrukt dat de bakens verzet moeten worden. Daartoe sluit hij zich graag aan bij de ambitie die de milieubeweging samen met de vakbeweging hebben neergelegd in het plan ‘Green4sure’. Zij steken in op een halvering van de CO2 emissie in 2030. Maas: ‘Het is niet onze bedoeling om te gaan moraliseren en om personen of bedrijven de maat te nemen. We willen met iedereen in gesprek komen en door het leggen van dwarsverbanden en contacten kennis en informatie op de juiste plaats helpen brengen. Een van de kernproblemen in ons land is immers dat de kennis in de regel wel voorhanden is, maar dat de praktische toepassing van die kennis te wensen over laat. Dan is het blijkbaar nodig dat we elkaar bij de les houden’.

Zaterdag 29 maart is iedereen welkom op de energiemarkt in de Openbare Bibliotheek Velsen. Voor iedereen die een licht wil opsteken over hoe de energierekening omlaag kan, wat je daarvoor kunt doen, wat het een en ander kost en wat is precies de besparing die je kunt bereiken. De toegang is gratis. Vooraanmelding is niet nodig