Schiphol wil geluidsbelasting opnieuw verhogen!

10 oktober 2007

Schiphol wil geluidsbelasting opnieuw verhogen!

Omdat Schiphol verwacht op drie punten bij de Buitenveldertbaan meer geluid te produceren dan toegestaan, heeft de luchthaven de minister gevraagd om de geluidsnormen ter plaatse te verruimen. Uit het daarvoor vereiste MER-rapport blijkt echter dat Schiphol van de gelegenheid gebruik wil maken om ook bij de Polderbaan op zes punten meer geluid te maken. Dat betreft precies het gebied waarin wij wonen, vanaf Spaarndam en Velserbroek tot aan Heemskerk. Het Platform Velsen Overlast Schiphol (PVOS) is van mening dat hier al veel te veel geluidshinder bestaat en roept de inwoners van Velsen op om daartegen bezwaar te maken.

Het is amper drie jaar geleden (in 2004) dat de geluidsgrenzen werden verruimd omdat Schiphol meldde een rekenfoutje te hebben gemaakt. Geen zinnig mens geloofde dat, maar toch gaf het Rijk toestemming. Dat was nadat in 2003 de Polderbaan in gebruik was genomen waardoor onze regio ineens meer dan 100.000 vliegbewegingen per jaar over zich heen kreeg, inclusief alle bijhorende geluidshinder en veiligheidsrisico’s. Dat was gebeurd vanuit het idee dat de Polderbaan de “milieubaan” was. Ten onrechte, zo bleek al snel: CROS noteerde prompt recordaantallen klachten per jaar. Het meeste profijt van de Polderbaan trok Amsterdam. Dáár werd de geluidsbelasting veel lager. Waardoor vooral de lasten van Schiphol aan de IJmond werden toebedeeld, en Amsterdam de lusten voor zichzelf koesterde (werkgelegenheid, toerisme, etc.). PVOS vindt dat weinig rechtvaardig, en vindt dat het gebruik van de Polderbaan omlaag moet. In het nu voorliggende verzoek van Schiphol gaat de geluidsbelasting van onze omgeving echter verder omhóóg! PVOS zal daartegen bezwaar maken. Maar onze actie krijgt meer gewicht naarmate meer mensen een bezwaarschrift insturen. Om dat te vergemakkelijken zullen wij een kant-en-klaar bezwaarschrift opstellen. Wanneer u uw naam en adres opgeeft op onderstaand adres dan zullen wij zorgen dat u het geprefabriceerde bezwaarschrift tijdig in de bus krijgt.

De inspraak op het Milieu Effect Rapport (MER) eindigt op 21 oktober. Het rapport ligt ter inzage bij de gemeente en in de bibliotheek. Het is te verkrijgen bij Inspraakpunt MER, Postbus 30316, 2500 GH Den Haag (070-3519602).

Secretariaat stichting PVOS: mevrouw Ebbing, telefoon 0255-523882 of anette.ebbing@tiscali.nl