Vragen SP over kap van bomen op Zeewegterrein

6 september 2007

Vragen SP over kap van bomen op Zeewegterrein

IJmuiden - De SP neemt het op voor de mensen aan de Velserduinweg die hebben geklaagd over de kap van 42 bomen op het terrein van het voormalige Zeeweg Ziekenhuis. Vrijdag twee weken geleden ging de zaag in die bomen terwijl de bezwaarprocedure nog liep, dit tot grote verontwaardiging van de bewoners die zich 'belazerd voelen'.

De SP-fractie stelt het Velsense college vragen hierover. Zo wil de partij weten waarom de bomen zijn gekapt terwijl hierover nog een bezwaarprocedure liep, alsook hoe het college van B en W denkt de schade te vergoeden. 'Hoe denkt u de schade die door deze onrechtmatige daad en het algemeen belang is aangericht te repareren', schrijft de vierkoppige SP-fractie letterlijk aan het college van B en W. Ook moet het colege uitleggen hoe het komt dat 'nog voor de sluiting van de bezwaartermijn bomen zijn gekapt'.

Het rooien van de bomen is in het verkeerde keelgat geschoten van de mensen aan de Velserduinweg die al vaker procedures hebben gevoerd rond de ontwikkeling van het woningbouwproject Binnenhaven op het terrein van het voormalige Zeeweg Ziekenhuis. De bewoners balen ervan dat opeens het groen voor hun neus verdwenen was, vooral omdat ze vrezen in de toekomst tegen hoogbouw aan te kijken. Op het terrein moeten straks ruim zeshonderd woningen komen.

Bewoner Jan Dalman: 'De gemeente schreef in een reactie op ons bezwaarschrift dat ze onze namen neit kon lezen. Nou, dat is gewoon een slinkse truc'.