Gemeenteraad van Velsen stemt op 13 september voor ‘onafhankelijke’ voorzitter van de Commissie Rekenkamer

14 september 2007

SP-inzet voor een werkelijk onafhankelijke voorzitter van de Commissie Rekenkamer vindt geen meerderheid in de raad.

In de gemeenteraad van Velsen liep al enige tijd de discussie om de Commissie Rekenkamer opnieuw in te richten – en wel met een onafhankelijk voorzitter. Tot nu toe functioneerde de commissie, overigens tot volle tevredenheid, onder voorzitterschap van het VVD-raadslid T. Mastenbroek. Met de discussie over de verordening die de onafhankelijke voorzitter moest regelen, is op de valreep op voorstel van de PvdA een regel opgenomen waarin staat dat de gemeenteraad de voorzitter ‘bij kennelijke ongeschiktheid voor zijn functie’ de laan uit mag sturen. Die regel maakt de voorzitter, naar het oordeel van het raadslid Müter, en lid van de Commissie Rekenkamer, tot een speelbal van de coalitie. Slechts op basis van hun meerderheid in de raad, kunnen zij het werk van de voorzitter en de commissie effectief frustreren. Dat vormt naar het oordeel van Müter een ernstige aantasting van de onafhankelijkheid van de Commissie Rekenkamer, die uit de aard van haar functie, keer op keer een last voor het zittende college behoort te zijn. Om deze onverkwikkelijke ontwikkeling voor te zijn diende Müter op de raadsvergadering van 13 september j.l. een amendement in waarin ontslag van de rekenkamervoorzitter, bij kennelijke ongeschiktheid, slechts mogelijk indien 2/3 deel van de raad daarmee instemt. Die inzet werd echter alleen gesteund door de fracties van het CDA, Groenlinks, LGV, de ChristenUnie en de SP. De meerderheid wil klaarblijkelijk liever een onafhankelijke voorzitter die aan de leiband loopt van de coalitie.

Jan Müter