Initiatief voorstel Verordening Wet Inburgering

29 augustus 2007

Initiatief voorstel Verordening Wet Inburgering

Begin 2007 is de Verordening Wet Inburgering 2007 vastgesteld door de gemeenteraad van Velsen. Tijdens de inhoudelijke bespreking van deze verordening was het niet mogelijk om door middel van een amendement een verzoek te doen tot het wijzigen van de verordening. Het college van de gemeente Velsen had geen raadsvoorstel ingediend omdat zij van mening was dat de verordening Wet Inburgering niet meer veranderd hoefde te worden.

De Velsense SP- en VVD-fracties waren echter allebei van mening dat deze verordening nog wél veranderd moet worden. Hierom dienen de beide fracties een initiatief voorstel in. Als een initiatief voorstel voldoende steun krijgt van de gemeenteraad, dan kan de Verordening Wet Inburgering alsnog veranderd worden.

De SP-fractie wil graag twee veranderingen zien in de Verordening:

1) Als eerste dat de bestuurlijke boetes in de verordening gehalveerd worden. Burgers met een buitenlandse afkomst wordt verplicht de Nederlandse taal op eigen kosten te leren. Het examen moet binnen vijf jaar gehaald worden. Lukt dit niet, dan dreigt een boete. De SP-fractie vindt dat deze boete té zware financiële lasten met zich mee brengt voor deze groep die toch al een geringe draagkracht heeft. De inburgeraar betaalt al een eigen bijdrage van € 270,-. Voor iemand met een minimuminkomen is dit hoog, zeker als je daar (eventuele) reiskosten en leermaterialen bij optelt.

2) Ten tweede wil de SP de slagingsplicht uit de verordening halen. Door de Wet Inburgering worden groepen burgers met een buitenlandse afkomst gedwongen tot het volgen van inburgeringcursussen en het behalen van een examen binnen een bepaalde termijn. Als het examen niet behaald wordt binnen een bepaalde tijd, dan krijgt de inburgeraar een boete. Een plicht om te slagen voor het examen op straffe van een boete vindt de SP-fractie geen goed idee. Het doel van de inburgering is immers niet het behalen van een examen, maar meer participatie in de samenleving.

De Nederlandse taal is belangrijk om tot maatschappelijke participatie te komen. Echter een stelstel van dwang, sancties en hoge kosten is niet de weg om tot maatschappelijke participatie te komen. De SP-fractie zou graag zien dat de resultaatverplichting wordt vervangen door een inspanningsverplichting. Dus geen slagingsplicht, maar een leerplicht. Een bijkomend voordeel van een inspanningsverplichting is dat het niveau van de inburgeringcursus omhoog kan.