SP fractie stelt vragen over pensioenfondsen ambtenaren

16 mei 2007

SP fractie stelt vragen over pensioenfondsen ambtenaren

De afgelopen tijd is er consternatie ontstaan over investeringen van pensioenfondsen in (buitenlandse) bedrijven die zich bezighouden met zaken die volgens de Nederlandse wet verboden zijn. Of die zich bezig houden met zaken die in strijd zijn met internationale verdragen die Nederland heeft ondertekend.

Het Algemeen Burgelijk Pensioenfonds (ABP) heeft al besloten om haar investeringen in clustermunitiefabrieken en landmijnen terug te trekken. Echter, misstanden zoals kinderarbeid en ontbossing worden nog steeds door het ABP mede-gefinancieerd. De SP fractie in Velsen zouden graag zien dat de beleggingen van het ABP niet ten koste gaan van de algemeen aanvaarde ethische en maatschappelijk normen in Nederland. De SP streeft naar een beleggingsbeleid van pensioenfondsen waarin alleen sociaal en duurzaam belegd wordt.

De SP fractie wil van het College uit Velsen weten of ze bereid is in te zetten tegen de investeringen van het ABP in bedrijven die de morele toets niet kunnen doorstaan. Ook vraagt de SP aan het College of ze bereid zijn om de overige financiële transacties, zoals bijvoorbeeld beleggingen en leningen, aan een moreel toetsingskade te onderwerpen.