SP vóór toch uitkeren zalmsnip 2005

27 maart 2007

SP vóór toch uitkeren zalmsnip 2005

Eind december 2004 heeft de Eerste Kamer het wetsvoorstel tot afschaffing van de Zalmsnip goedgekeurd. Echter de datum van inwerkintreding, 1 januari 2005, is niet gehaald. Op advies van de VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeente) is in 2005 met terugwerkende kracht de Zalmsnip afgeschaft. Hierdoor hoefde de gemeente over het jaar 2005 de Zalmsnip niet uit te betalen.

Op 16 februari 2007 heeft het Gerechtshof in Arnhem in een hoger beroep tegen de gemeente Olst-Wijhe geen spaan heel gelaten van de gevolgde procedure van deze gemeente die de Zalmsnip met terugwerkende kracht op 1 januari 2005 heeft willen afschaffen. Tegen de uitspraak van het Hof kan nog beroep worden aangetekend bij de Hoge Raad, echter alleen voor wat betreft vormfouten en het verkeerd toepassen van de wet.
Gevolg hiervan is dat de minima in 2005 geen extra tegemoetkoming van 45 euro ontvangen, terwijl zij daar wel recht op hadden. SP Velsen heeft hierover vragen gesteld aan het college van burgemeester & wethouders om zo alsnog te komen tot de uitkering van de Zalmsnip van dat jaar. Voor veel bijstandsgerechtigden is 45 euro immers een welkome aanvulling op hun toch al magere inkomen.

zalmsnip