SP voor het dierproefvriendelijk schoonmaken van het gemeentehuis

23 maart 2007

SP voor het dierproefvriendelijk schoonmaken van het gemeentehuis

De SP in Velsen heeft samen met GroenLinks en de VVD een motie ingediend waarin het college verzocht wordt om onderzoek te doen naar de mogelijkheden om alleen nog dierproefvriendelijke schoonmaakmiddelen te gebruiken op het gemeentehuis van Velsen.

Overheidsinstellingen worden zich steeds bewuster van hun maatschappelijke verantwoordelijkheid. Deze maatschappelijke verantwoordelijkheid kan bijvoorbeeld getoond worden door de inkoop van koffie en thee die het keurmerk hebben van eerlijke handel (handel waarbij koffie- en theeboeren een goede prijs voor hun producten krijgen).

Minder bekend is de mogelijkheid om te kiezen voor duurzame schoonmaakmiddelen. Schoonmaakmiddelen die niet alleen biologisch afbreekbaar zijn, maar die ook niet getest zijn op dieren. Zo is het mogelijk dat het Velsense college van B&W bij aanbestedingen en offertetrajecten van schoonmaakbedrijven laat opnemen dat de schoonmaakmiddelen die gebruikt gaan worden niet getest zijn op proefdieren.

Tijdens de raadsvergaderig heeft de wethouder toegezegd de mogelijkheden met betrekking tot de dierproefvriendelijke schoonmaakmiddelen te onderzoeken. Om deze reden is de motie door de SP, GroenLinks en de VVD ingetrokken. De partijen zullen nu eerst afwachten wat er uit het onderzoek van de wethouder komt.