Accountant zet Gemeenteraad op verkeerde been

27 maart 2007

Accountant zet Gemeenteraad op verkeerde been

Gemeente-accountant Goldstein heeft tijdens een zitting van de Commissie Rekenkamer op 31 januari j.l., die handelde over de kwaliteit van de financiële verantwoording door de Gemeente, kritiek op zijn werk en de gemeenteverantwoording op een oneigenlijke wijze van de hand gewezen. Dat stelt SP-raadslid Jan Müter.

Zo wees Goldstein op het feit dat de bron van de kritiek, registeraccountant drs. L. Verhoef, uit het register van accountants zou zijn geschrapt. Echter op 23 maart 2006 is bij besluit van de rechter Verhoef in het gelijk gesteld en gerehabiliteerd. “Dit roept vragen op over de motieven van de gemeente-accountant om een criticaster van zijn werk op deze wijze te diskwalificeren”, aldus Müter. Hij vervolgt met: “In elk geval zet hij de Commissie Rekenkamer – en daarmee de Gemeenteraad – op het verkeerde been.”

Op initiatief van Müter is de kritiek van Verhoef in de Commissie Rekenkamer aan de orde gesteld. Inmiddels is besloten, overigens tegen de zin van de collegepartijen, dat de heer Verhoef voor belangstellenden uit de Gemeenteraad zal worden uitgenodigd om zijn commentaar te leveren op de gemeentelijke financiële verantwoording.